Kunnen gaatjes in het vliegtuig pijn doen?

Op internet zag ik een keer staan dat als je gaatje in de kies of tand heb dat die er dan uit kunnen vallen of in eens heel erg pijn kan doen is dat waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Je zal er vermoedelijk geen hinder van ondervinden.

Ik begrijp je vraag wel, het is inderdaad zo dat eens er een drukverschil optreed je tandpijn kan krijgen.

Ik zal een voorbeeld geven uit de duiksport: op de grond heerst een druk van 1 bar. Dit is normaal. Eens je naar tien meter diepte gaat heerst er een druk van 2 bar (dit is dus X2).

Het kan zijn dat er op 10 meter diepte een klein beetje lucht onder een vulling of in een gaatje van je tand kruipt. Als je dan terug naar de oppervlakte gaat wordt het beetje lucht dubbel zo groot en kan het niet meer weg. Het valt voor dat de vulling eruit springt of de tand kapot gaat, en dit doet heel erg veel pijn.

Dit principe is hetzelfde met druk op hogere hoogte. ( al zijn het niet dezelfde waarden).

In een vliegtuig zijn de drukverschillen echter verwaarloosbaar, dus zal je er geen last van hebben.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nog nooit van gehoord. Vorig jaar had ik mijn kies los zitten en dat deed geen pijn met vliegen. Ik zou geen reden weten waarom dit een probleem zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een vliegtuig zit geen groot drukverschil dus ik denk niet dat je er last van krijgt