Waarom maken we in Nederland zelf geen opvolger voor de F16?

Marine schepen kunnen we toch ook zelf bouwen?
Dus waarom zouden zouden we zelf geen opvolger voor de F16 maken?
Zou nog nog een hoop werkgelegenheid opleveren ook...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Vooral omdat daar heel veel geld voor nodig is en de benodigde faciliteiten niet aanwezig zijn. Ook loop je het risico dat je het geld nooit terugverdient omdat het aantal toestellen wat je verkoopt wellicht minder zijn dan gehoopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, plus.
bij de bouw van de opvolger (de JSF) komen er in Nederland al honderden nieuwe banen bij, die mensen werken namelijk bij bedrijven die onderdelen voor vliegtuigen maken. onder andere het Nederlandse Fokker maakt al systemen voor het Amerikaanse Boeing voor de nieuwe JSF. hiermee is Fokker ''groot aandeelhouder'' van de opvolger van de F16! wij zijn dus al eigenlijk zelf een opvolger aan het maken!
uiteindelijk komt de JSF wel op de naam van Boeing te staan, maar wel met een Nederlands tintje..
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fokker was indertijd al nauw betrokken bij het bouwen van F-16's. Niet alleen werden de Nederlandse F-16's op Schiphol samen gebouwd maar op andere vestigingen werden onder andere rompen en landingsgestel deuren gemaakt voor een groot aantal landen zoals Zuid Korea, Israël,Amerika en Belgie.
Een schip ontwerpen en bouwen wordt voor betrekkelijk kleine productie-aantallen gedaan. Je maakt daarna een aantal proefvaarten en draagt het schip aan de opdrachtgever over.

Een nieuw vliegtuigtype ontwerpen is maar een deel van het verhaal. Het uittesten is veel meer werk, en het aantonen dat het ontworpen vliegtuig in alle niet in de praktijk aantoonbare moeilijke omstandigheden toch acceptabele eigenschappen zal hebben is ook een veel tijdrovender proces dan bij een schip.

In de begintijd van de luchtvaart ontwierpen en bouwden veel landen hun eigen vliegtuigtypen, zeker waar het militaire vliegtuigen betrof. Maar met het gecompliceerder worden ervan is die tijd allang voorbij, en zowel voor de burgerluchtvaart als voor de militaire luchtvaart geldt dat er voor elk doel maar een beperkt aantal ontwerpen in de wereld naast elkaar zullen kunnen bestaan. gewoon omdat de kosten en de moeite anders nooit in verhouding staan tot het nut in de zin van de gebouwde aantallen van dat ontwerp.

De Boeing 737 ontstond in de jaren zestig. De rompconstructie en de cockpitvorm waren gedeeltelijk overgenomen uit de Boeing 707, die in de jaren vijftig ontworpen is. En nu nog koop je een nieuwe 737 met een aantal constructiekenmerken die stammen uit die tijd, vanwege het voordeel dat je hebt als een deel van je ontwerp mee kan liften op gebruikservaring en bewezen kwaliteit in een eerder ontwerp. Iets opnieuw ontwerpen en uittesten kost gewoon teveel; als het even kan probeer je dat te vermijden.

Het bestaan van militaire samenwerking tussen NAVO-lidstaten (en Warschau-pact lidstaten) maakt ook dat het veel handiger is om samen van een duur ontwerptraject te profiteren, in plaats van zelf “het wiel” uit te blijven vinden (waar dan nauwelijks een afzetmarkt voor is).
Bovendien is bij een gevechtsvliegtuig niet het doel het wiel opnieuw uit te vinden; je moet een stap vooruit kunnen maken door het bijvoorbeeld voor de radar “onzichtbaar” te maken, of door innoverend korte-startbaan eigenschappen in het ontwerp te verwezenlijken. Je moet dus iets slimmers bedenken dan het bestaande “wiel”. Een hopeloze opgave voor één land alleen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En je moet naast het vliegtuig nog allerlei andere dingen ontwikkelen, bouwen testen en onderhouden. Denk daarbij aan wapensystemen,onderhoudsprogramma's,opleidingen etc.