Hoeveel van bijvoorbeeld shampoo mag je meenemen op vliegreis?

Ik kan wel de eisen vinden als het gaat om b.v. levensmiddelen, medicatie, etc. Maar ik kan niet vinden hoeveel creme's, shampoo's, chocolade etc. ik mag meenemen als het gaat om giften voor familie.
Het gaat om een reis van Nederland naar buiten de EU.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus Ruimbagage, niet Handbagage.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Castle
9 jaar geleden
Je kan ook een beetje meenemen en als het nodig is daar kopen. Heel veel landen hebben shampoo. ;)
Ritsuka
9 jaar geleden
er zijn alleen speciale regels voor vloeistoffen in handbagage
tinus1969
9 jaar geleden
Welk land buiten de EU?

Antwoorden (3)

Je mag zoveel shampoo meenemen als je wil, als het maar binnen het gewicht van de ruimbagage blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag zoveel shampoo en andere materialen meenemen als je wilt; zolang je maar binnen je gewichtslimiet blijft (afh. van je mmaatschappij 20 of 23kg).
Het wordt pas een mogelijk issue als het erop lijkt dat het handel is: cadeau's mag je vrij meenemen maar geen handelswaar. Maar dat zal met shampoo wel meevallen (is eerder het geval met iemand die bijv. 10 ipads meeneemt).
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ook cadeau's mag je vziw niet overal vrij meenemen; neem je bovendien veel mee, dan wordt het lastig om te bewijzen dat het cadeau's zijn.
Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen. Behalve voor accijnsgoederen. Shampoo, crème en chocolade valt onder de normale goederen en daarvoor zijn geen beperkingen.

Alleen voor accijnsgoederen zijn er wel beperkingen. Je mag het volgende aan accijnsgoederen vrij in Nederland (of andere EU-landen) invoeren:

110 liter bier
90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter mousserende wijn
20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
10 liter gedistilleerde drank, zoals whisky, cognac, jenever
800 sigaretten
400 cigarillo's (sigaren met een maximum gewicht van 3 gram per stuk)
200 sigaren
1 kilo rooktabak

Buiten de EU
Er is een groot verschil tussen invoer vanuit de EU-landen en vanuit landen buiten de EU. Als je gaat reizen buiten de EU informeer dan bij de Douane van het land van bestemming welke regels daar gelden. Soms mag je bepaalde goederen niet in-, uit- of doorvoeren, of moet je belasting betalen. Op de internetsite van de Wereld Douane Organisatie (WDO) vindt je links naar douane-websites van verschillende landen.