is de luchtdruk op een vliegtuig op kruishoogte hoger of lager dan op de grond?

Op kruishoogte is de luchtdruk lager. Ik had beredeneerd dat de druk op de cabine en de vleugels dan ook lager is. Klopt dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee dat klopt niet. Op de grond is de luchtdruk op een vliegtuig rond de 1040 mbar. Op 10 km hoogte is dat nog maar 250 mbar. Omdat je minder lucht boven je hebt drukt deze ook minder op je. Maar omdat mensen niet zo goed tegen een lage luchtdruk kunnen wordt de passagiers cabine onder druk gezet door middel van een drukcabine. Op kruishoogte is het drukverschil tussen de druk cabine en de buitenlucht rond de 500 mbar. Dus is op kruishoogte de luchtdruk op het vliegtuig lager dan op de grond maar de druk op de drukcabine is groter.

Op kruishoogte is de luchtdruk buiten de drukcabine lager. Ongeveer pakweg een kwart van die op zeeniveau. De luchtdruk in de drukcabine daarentegen wordt kunstmatig op een veel hogere druk dan buiten gehouden, pakweg driekwart van die op zeeniveau. Anders gezegd, de druk binnen is bij een hoog vliegend vliegtuig globaal drie keer zo hoog als buiten. De vleugels en de staartvlakken zijn platte dingen. Die hoeven niet onder “overdruk” te staan, en ze zijn er door die platte vorm niet eens geschikt voor. Want als je een platte doos onder druk zet, dan wil die rond worden. Dat merk je goed als je een gewone magnetronmaaltijd opwarmt zonder er gaatjes in te prikken. dan gaat-ie eerst steeds meer rond staan totdat er ergens iets knapt. (Dit geldt niet voor een stoommaaltijd, want die hebben een overdrukventiel.) Daarom moet een drukcabine in het algemeen een ronde vorm hebben. Met een vierkante doorsnede zou de constructie veel te zwaar gemaakt moeten worden. Dus in de binnenkant van een vleugel en zo is de druk altijd dezelfde als buiten het vliegtuig. Om te vliegen, in de lucht te blijven, is er wel een klein relatief drukverschil tussen de langsstromende lucht onder de vleugel en de langsstromende lucht boven de vleugel. Dát kleine drukverschil (over een flink vleugeloppervlak) kun je alleen maar vasthouden door snel door de lucht te gaan. Dat geldt net zo als voor een waterskieër, die vanuit stilstand vertrekkend bij lage snelheid eerst korte tijd tot zijn romp en later tot zijn knieën in het water voortgesleept wordt totdat de ski’s voldoende snelheid hebben om steeds meer gewicht te dragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100