Mag een vliegtuigmaatschappij een 2e stoel aanrekenen aan mensen met overgewicht?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens een recent rechterlijk (Canadees) vonnis niet, wat uitgaat van het menselijke 'equality' principe, op basis van het economische 'equity' principe wel wanneer de persoon twee zitplaatsen inneemt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eigenlijk zijn dit 2 vragen: mág het volgens de wet, en zou het mogen uit moreel menselijk oogpunt.

Om die tweede een antwoord te geven: ik vind het heel erg vreemd dat je wel moet betalen voor bijvoorbeeld 5 kilo overgewicht in je bagage, maar wel net zo zwaar mag zijn als je zelf wil. Ik vind het wel een idee om zowel eigen gewicht als bagagegewicht te meten, en wanneer dit boven een bepaalde norm komt dat je moet bijbetalen. Dan discrimineer je mensen met overgewicht niet direct (want die moeten dan maar minder bagage meenemen) en kun je alsnog efficiënt mensen met fors overgewicht meer laten betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even een totaal andere invalshoek :-)

Wanneer ik op mijn stoel met minder ruimte moet doen omdat iemand naast mij meer dan zijn/haar ruimte inneemt stoort mij dat.
Ik betaal een volledig bedrag en verlang daarvoor een volledig product.

Ik betaal niet de volle mep voor een plaats waarop ik minder bewegingsvrijheid heb.

Derhalve is het standpunt enigzins verdedigbaar dat de stoel niet voor de volle prijs verhuurd kan worden door de vleigmaatschappij.
Deze derving van kosten mag imho worden aangerekend aan een iemand die meer dan één stoel (been)ruimte inneemt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk het niet want dat zou niet eerlijk zijn tegenover mensen met een bepaalde ziekte die er niks aan kunnen doen dat ze een kilotje te zwaar zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de FAQ van een grote vliegmaatschappij moet er dan voor 2 stoelen geboekt (Mr.extraseat) en ook voor 2 betaald worden!