wanneer begint een nieuwe dag als je vliegt van west naar oost?

We vliegen op 31 december van Los Angeles (vertrek 13:50 lokale tijd) naar Amsterdam waar we 1 januari aankomen (09:05 uur). Wanneer gaan we dan over de datumgrens? Hoe laat en waar? Gewoon omdat het ons leuk lijkt om te weten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Jullie vliegen waarschijnlijk NIET over de datumgrens; die ligt midden in de Grote Oceaan. Waarschijnlijk bedoel je, wanneer wordt het voor ons tijdens de reis en op plaatselijke tijd nieuwjaar? Allereerst de vliegtijd: Jullie vertrekken Amsterdamtijd 13:50 + 9 uur = 22:50 uur. Jullie vliegen van tijdzone -8 naar +1
De vlucht duurt dus 1:10+9:05=10:15 uur. Jullie doorkruizen ruwweg 8 tijdzones( maar heel weinig in -8 en +1) en doen ong. 1:20 uur voor het doorkruizen van één tijdzone.
Om 24:00 A'damtijd(+1) ben je 1 tijdzone verplaatst (-6)
Om 1:20 nieuwjaar in tijdzone(0) jullie zijn in tijdzone-5
Om 2:40 nieuwjaar in tijdzone(-1) jullie in tijdzone-4
Om 4:00 nieuwjaar in tijdzone(-3) jullie in tijdzone-3
Jullie vliegen over Canada en Groenland; boven Groenland zal het om 4:00 uur Amsterdamtijd Nieuwjaar worden terwijl jullie overvliegen. Ongetwijfeld weten jullie nu meer, want de reis is al geweest. Ik ben benieuwd of het zo gegaan is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je om 13.50 u lokale vertrekt van LA is het in Amsterdam 9 uur later, dus 22.50 u
Dus 1 uur en 10 minuten na opstijgen is het 1 januari 2014!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste BertVerkerk,
Inderdaad dat is de Nederlandse tijd? LA tijd, dus de vliegtuigtijd is in 2014 beland 1 uur en 50 minuten voordat in Amsterdam wordt geland, dus ruim voor Ierland.
Utrecht
10 jaar geleden
Niet.
De tijd van de plek waar je op dat moment boven vliegt geldt.
(= locale tijd). Deze wordt in het vliegtuig op je videoscherm weergegeven.