Vliegtuigen hebben ook wel degelijk een soort van "verwarming". Tijdens "icing conditions", wat je hebt als je bij temperaturen onder de 10 graden Celcius in "visible moisture" vliegt (te denken aan regen, sneeuw, maar ook wolken en mist), is het nodig om ervoor te zorgen dat er geen ijsafzetting op de fanbladen van de motoren komt (dat grote schoepenrad vooraan in de motor!). Dit wordt gedaan door de "engine anti-ice" aan te zetten in de cockpit. Er wordt dan een beetje gecomprimeerde lucht (die dus ook erg warm is, vanwege deze compressie) uit de compressor (binnen in de motor) afgetapt en naar de inlaat geleid die de fanbladen dan verwarmt.
Verder is het natuurlijk onwenselijk als zich ijs gaat afzetten op de vleugels. Op dezelfde manier wordt warme lucht afgetapt en naar de voorkant van de vleugels geleid, waar het dan via kleine gaatjes over de vleugel geblazen wordt. Dit is de "Wing Anti-Ice"... In de praktijk wordt dit eerder als "de-icing" gebruikt dan als "anti-icing", dat blijkt het beste te werken. In het laatste geval moet ik erbij vertellen dat het daarbij om de B737 gaat, het type dat ik zelf vlieg...