Waarom heeft een vliegtuig geen verwarming zodat ze niet ge-de-iced hoeven worden?

Het lijkt mij veel geld en tijd besparen wanneer vliegtuigen een verwarmingselement (bijvoorbeeld net zoals de achterruit van je auto) hebben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een vliegtuig heeft verwarming. Aan de voorkant van de vleugels en bij de luchtinlaat van de motoren. Die zijn voor tijdens de vlucht. Het hele vliegtuig van verwarmingselementen voorzien is zinloos. Het maakt het toestel veel te zwaar de installatie is veel te duur. Dan maar afspuiten met antivries.

Vliegtuigen hebben ook wel degelijk een soort van "verwarming". Tijdens "icing conditions", wat je hebt als je bij temperaturen onder de 10 graden Celcius in "visible moisture" vliegt (te denken aan regen, sneeuw, maar ook wolken en mist), is het nodig om ervoor te zorgen dat er geen ijsafzetting op de fanbladen van de motoren komt (dat grote schoepenrad vooraan in de motor!). Dit wordt gedaan door de "engine anti-ice" aan te zetten in de cockpit. Er wordt dan een beetje gecomprimeerde lucht (die dus ook erg warm is, vanwege deze compressie) uit de compressor (binnen in de motor) afgetapt en naar de inlaat geleid die de fanbladen dan verwarmt. Verder is het natuurlijk onwenselijk als zich ijs gaat afzetten op de vleugels. Op dezelfde manier wordt warme lucht afgetapt en naar de voorkant van de vleugels geleid, waar het dan via kleine gaatjes over de vleugel geblazen wordt. Dit is de "Wing Anti-Ice"... In de praktijk wordt dit eerder als "de-icing" gebruikt dan als "anti-icing", dat blijkt het beste te werken. In het laatste geval moet ik erbij vertellen dat het daarbij om de B737 gaat, het type dat ik zelf vlieg...

Ik neem aan dat je het de-icen bedoel net voor vertrek ? Als je een verwarmings-systeem inbouwt moet je dat altijd mee de lucht in nemen ook als het 30 C is op de grond. Dit kost veel brandstof en dus geld voor iets wat je maar een beperkte periode gebruikt. Het is veel voordeliger om het met trucks te doen net voor vertrek.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100