Waarom heeft een vliegtuig geen verwarming zodat ze niet ge-de-iced hoeven worden?

Het lijkt mij veel geld en tijd besparen wanneer vliegtuigen een verwarmingselement (bijvoorbeeld net zoals de achterruit van je auto) hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Een vliegtuig heeft verwarming. Aan de voorkant van de vleugels en bij de luchtinlaat van de motoren. Die zijn voor tijdens de vlucht. Het hele vliegtuig van verwarmingselementen voorzien is zinloos. Het maakt het toestel veel te zwaar de installatie is veel te duur. Dan maar afspuiten met antivries.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En op de voorruit!
Bordensteker
10 jaar geleden
Het is inderdaad een kosten- en batenafweging!
De de-icing of anti-icing techniek van het vliegtuig wordt alleen gebruikt voor de start en in de vlucht in omstandigheden waarin ijsaanzetting mogelijk is, en is ook zuiver daarop toegesneden. Gelukkig kan op grotere hoogten (afhankelijk van het weer) meestal die verwarming uitgezet worden, want het kost tamelijk veel extra energie. Een beetje overdreven vergelijking, maar niettemin: een ijsbreker werkt ook niet met warmte om het ijs te smelten. Propellervliegtuigen werken met opblaasbare rubber vleugelvoorranden om het verzamelende ijs periodiek te breken.
Bij straalvliegtuigen is echter een vervorming van de vleugelvoorrand minder gunstig dan plaatselijk verwarmen met van de straalmotoren afgetapte hete lucht. Zelfs wanneer die rubber opblaasrand niet in gebruik is verstoort hij wel de anders gladde vleugelvoorrand, wat zeker bij hoge vliegsnelheid erg gaat meetellen.
Vliegtuigen hebben ook wel degelijk een soort van "verwarming". Tijdens "icing conditions", wat je hebt als je bij temperaturen onder de 10 graden Celcius in "visible moisture" vliegt (te denken aan regen, sneeuw, maar ook wolken en mist), is het nodig om ervoor te zorgen dat er geen ijsafzetting op de fanbladen van de motoren komt (dat grote schoepenrad vooraan in de motor!). Dit wordt gedaan door de "engine anti-ice" aan te zetten in de cockpit. Er wordt dan een beetje gecomprimeerde lucht (die dus ook erg warm is, vanwege deze compressie) uit de compressor (binnen in de motor) afgetapt en naar de inlaat geleid die de fanbladen dan verwarmt.

Verder is het natuurlijk onwenselijk als zich ijs gaat afzetten op de vleugels. Op dezelfde manier wordt warme lucht afgetapt en naar de voorkant van de vleugels geleid, waar het dan via kleine gaatjes over de vleugel geblazen wordt. Dit is de "Wing Anti-Ice"... In de praktijk wordt dit eerder als "de-icing" gebruikt dan als "anti-icing", dat blijkt het beste te werken. In het laatste geval moet ik erbij vertellen dat het daarbij om de B737 gaat, het type dat ik zelf vlieg...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitlaatgaten van de wing anti ice zitten bij een 737NG aan de onderkant van de vleugel. De buitenste slat wordt zelfs helemaal niet verwarmd. En je verwarmd de inlaat om te voorkomen dat er zich daar ijs vormt wat kan afbreken en de fanblades of motor kan beschadigen. Voordeel is ook dat de luchtstroom die de motor ingaat gelijkmatig blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor deze aanvulling! Geheel correct!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
God created aircraft mechanics because pilots need heroes too !! Sorry kon het effe niet laten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha! Damn right... Maar voor wat betreft je aanvulling: je suggereert hiermee dat de onderkant van de vleugel wordt verwarmd en de bovenkant niet. Hoewel je dit zeker niet zo zal hebben bedoeld wil ik dit ook nog even aanvullen: de vleugels zèlf worden noch aan de onderkant, noch aan de bovenkant verwarmd! Met "Wing Anti-Ice" verwarm je enkel de leading edge slats (inderdaad m.u.v. de buitenste slats)... Hierop afgezet ijs gaat er dan af, wat ten goede komt van de luchtstroming (en dus de "lift")... Maar goed dat sommige piloten óók de boeken een beetje doorkijken... ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lol !
En je hebt helemaal gelijk.
Ik neem aan dat je het de-icen bedoel net voor vertrek ?
Als je een verwarmings-systeem inbouwt moet je dat altijd mee de lucht in nemen ook als het 30 C is op de grond. Dit kost veel brandstof en dus geld voor iets wat je maar een beperkte periode gebruikt. Het is veel voordeliger om het met trucks te doen net voor vertrek.