Kan een vliegtuig opstijgen met de deur open?

Benieuwd naar of er bv een knopje is in de cockpit dat aangeeft dat er een deur open staat.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Je vraagt twee vragen.
Of er een lampje brandt, zegt niets over het wel of niet op kunnen stijgen.
Een piloot kan ook dat lampje mogelijk negeren.
Maar wellicht is het systeem zo dat je dan dat signaal niet kan negeren.
marjolein55
4 jaar geleden
Als het goed is ziet de piloot het op het deskbord dat er een lampje brand dus dan weet die ook of de deur open of dicht is.

Antwoorden (1)

Natuurkundig kan een vliegtuig prima vliegen met een open deur. Het is wat minder ideaal voor de aerodynamica, maar het kan.
Op hogere hoogte krijgen bemanning en passagiers wel wat last van zuurstofgebrek.

Procedureel is het, bij een grote ailiner een ander verhaal. Daar gaan de nodige toeters en bellen af wanneer een piloot met open deuren wil gaan vliegen. Per ongeluk vergeten gaat niet lukken.
Bordensteker
4 jaar geleden
Het is in de hedendaagse cockpit niet zozeer een knopje of lampje dat de piloten in’licht’, maar een afbeelding van de status van buitendeuren (ook van nooddeuren en bagageruimen). De grafische weergave in de vorm van de DOORS page op de beeldschermen in de cockpit kan er bijvoorbeeld zó uitzien https://klmukiaa.com/pluginfile.php/4194/mod_page/content/15/fig43a.png , en voor meer context: dat is het bovenste scherm afgebeeld in figuur 43 van https://klmukiaa.com/mod/page/view.php?id=3974 . En zo’n pagina staat normaal wel niet meer “in beeld” als het vliegtuig met draaiende motoren vanaf de pier naar de startbaan rijdt, maar bij het echte gasgeven om de startaanloop te beginnen gaat er absoluut in elk verkeersvliegtuig een niet te missen brullende toeter af als er dan nog steeds (of opnieuw) een buitendeur niet goed gesloten zou zijn.
+