Vanaf welk gewicht is een personenweegschaal voldoende nauwkeurig?

Op de heenreis woog mijn koffer 17,2 kg. Nu heb ik net mijn koffer even ruw "proef-ingepakt" en hem hier in het sportcentrum op de weegschaal gezet. Die weegschaal gaf 19,8 kg aan.

Het maximum dat ik mag meenemen is 20,0 kg.

Nu weet ik dat personenweegschalen pas vanaf een bepaald gewicht redelijk nauwkeurig zijn.

Kan in zijn algemeenheid iets worden gezegd over de nauwkeurigheid van een personenweegschaal bij een gewicht van rond de 20 kg? Als bijvoorbeeld de afwijking bij zo'n gewicht maximaal 0,5 kg is, dan zou mijn koffer in werkelijkheid tussen de 19,3 en de 20,3 kg wegen - mocht het 20,3 kg zijn, dan zullen ze dat op het vliegveld wel door de vingers zien, denk ik.

Maar als een weegschaal bij dergelijke gewichten nog een grote afwijking kan hebben, en hij er bijvoorbeeld anderhalve kilo naast kan zitten, heb ik mogelijk een probleem.

Is er iets algemeens te zeggen over de maximale fout die een personenweegschaal heeft bij een gewicht van rond de 20 kg, of zijn de verschillen tussen de diverse merken en typen weegschalen te groot om daar een algemeen geldende uitspraak over te kunnen doen?

Toegevoegd na 47 seconden:

De weegschaal waarop ik mijn koffer heb gewogen, ziet er ongeveer zo uit als op onderstaand plaatje.

Picture for question
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Die weegschaal ziet er hartstikke professioneel uit, en lijkt mij toch echt bedoeld om mensen te wegen, en geen vrachtwagens of vleeswaren. Jouw probleem gaat pas spelen vanaf pakweg 17 kilo, en dan gaat het om de vraag of die weegschaal onder de 17 kilo ook nauwkeurig weegt.

Aangezien er op die weegschaal vast geen sticker zal zitten "niet geschikt voor kinderen" en we er vanuit gaan dat een kind van 3 jaar oud gemiddeld 15 kilo weegt, kun je er ook vanuit gaat dat die weegschaal in ieder geval vanaf 10 kilo goed zal wegen.

Maar het kan natuurlijk veel eenvoudiger. Je zult vast zelf niet zo zwaar zijn als het maximum weegvermogen van die weegschaal, dus weeg eerst jezelf, en dan jezelf inclusief koffer. Dan weet je exact wat die koffer weegt. Het hele probleem, vanaf welk gewicht dat ding nauwkeurig gaat wegen, vervalt dan.

Ik heb een veel goedkopere digitale weegschaal (een Blokkertje), en heb dit zojuist zelf even geprobeerd. Hoewel ik geen idee heb wat het exacte soortelijk gewicht van melk is, ben ik met een pak melk in mijn hand precies 1 kilo zwaarder dan zonder pak melk ;-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liter melk weegt tussen 1,02 en 1,04 kg. En dan komt het pak er nog bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou het misschien net kunnen kloppen Moolkeesje? Ik heb zelf ook nog even gezocht, en vond inderdaad jouw 1,02 en 1,04, ook simpelweg 1,03, en ook nog een bron met 1,028. 't Is halfvolle melk van de Lidl ;-) Stel dat het 1,04 is dan zou mijn goedkope Blokker weegschaal het nèt goed afronden (tot op 100 gram nauwkeurig) dan zou de verpakking minder dan 46 gram moeten wegen. Lijkt me aannemelijk......
Cryofiel
12 jaar geleden
Goede tip, om mezelf met en zonder koffer te wegen - dom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht! Op de weegband bij het inchecken schommelde de gewichtsaanduiding continu tussen de 19,8 en de 20,0 kg. Dus geen problemen gehad! Overigens zijn die weegbanden bij het inchecken niet heel nauwkeurig. Dat zie je al aan het feit dat ze in stappen van 0,2 kg verspringen. In mijn vraag schredf ik dat mijn koffer op de heenreis 17,2 kg woog - maar dat was niet de hele waarheid. Ik heb mijn koffer toen op twee verschillende weegbanden gezet. De ene gaf 16,8 kg aan, de andere gaf 17,2 kg aan. Dat is, denk ik, ook de reden dat men vaak niet moeilijk doet als je koffer 20,4 kg blijkt te wegen.

Andere antwoorden (1)

de weegschaal zal een afwijking hebben.
maar naarmate het maximale meetbereik bereikt wordt zal de relatieve afwijking het geringst zijn, immers
1KG afwijking op een gewicht van 1KG is immens, maar
1KG afwijking op een gewicht van 150KG stelt niet veel voor