Een vliegtuig vliegt inderdaad 'zo langzaam mogelijk' voor de landing.
Daar zijn verschillende redenen voor:

1. Remweg. Het vliegtuig moet tot stilstand komen, en dit moet liefst op de landingsbaan geschieden. Maar de landingsbaan heeft maar een beperkte lengte. Hoe lager de landsnelheid, hoe korter de landingsbaan hoeft te zijn.

2. Waarschijnlijk zou het ook helemaal niet goed voor de banden, en het onderstel zijn, om op volle snelheid te landen.

3. Een vliegtuig is zo ontworpen dat het 'lift' krijgt door snel te vliegen. Hoe langzamer, hoe minder 'lift'. Als je toch al wil landen, is het dus handig om zo langzaam te vliegen dat je niet meer 'lift' krijgt dan nodig. Maar je moet niet onder een bepaalde minimumsnelheid komen, dan stort je neer. Vlak voor het landen worden daarom ook de rolroeren in een andere stand gezet, die geschikter is om trager te vliegen (een stand die teveel weerstand zouden opleveren als het vliegtuig op volle snelheid vloog).

4. Het is ook nog eens brandstofbesparend, als je al 'geleidelijk' door luchtweerstand je vliegtuig laat afremmen e.d. in plaats van zo lang mogelijk op volle snelheid door te vliegen, en dàn hard te moeten remmen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waar ik 'rolroeren' schreef, had ik 'spoilers' moeten schrijven.

Toegevoegd na 44 minuten:
... zucht.... flaps dus.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Waar je ‘rolroeren’ schreef, had je ‘flaps’ moeten schrijven. ;-)
kierkegaard47
10 jaar geleden
idd. Kon even niet meer op de juiste term komen, googlede dus en kwam op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoiler_(luchtvaart) terecht. Maar je hebt gelijk, het zijn flaps. Afijn, zelf ook weer wat geleerd zo :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het helemaal goed doet heb je het over de flaps & slats.
Flaps aan de achterkant van de vleugel en slats en/of flaps aan de voorkant.
Ik denk dat het door de Snelheid komt van de vliegtuig.
'' Dat hij zo snel gaat dat het lijkt alsof het stilstaat ''!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een landing bestaat eigenlijk uit 2 gedeeltes.
Het aanvliegen (approach) en de landing.
Tijdens de approach vliegt het toestel met de neus naar beneden.
Als je zo zou landen raakt eerst het neuswiel de baan en dan de rest.
Niet alleen vindt het toestel dit niet zo leuk maar je hebt ook veel minder controle over het toestel op deze manier.
Net voor de landing maakt de piloot een landing flare.
Het trekt de neus van het toestel omhoog zodat eerst de hoofdwielen de baan raken en dan pas het neuswiel.
Tijdens de flare loopt niet alleen de voorwaartse snelheid terug tot de landingssnelheid maar ook de snelheid waarmee het toestel naar beneden komt waardoor je niet met een smak op de baan terecht komt.
Het lijkt dus dat het toestel stil hangt maar dat is optisch bedrog.