waarom lijken lichten van vliegtuig soms orange?

De landingslichten van een vliegtuig zijn wit. Nu woon ik in een aanvliegroute van Schiphol (als vliegtuigen vanaf IJsselmeer naar de Zwanenburg of Polderbaan gaan) en zie ik bij helder weer soms wel 7 vliegtuigen achter elkaar. Nu viel het mij vanavond op dat de lichten oranje leken in plaats van wit. Pas als een vliegtuig heel dichtbij is kleuren de lichten weer als normaal, wit. Meestal kleuren de lichten ook op grote afstand wit, waardoor waren ze vanavond oranje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Licht ondervindt altijd wel enige vorm van hinder in de dampkring. Dit wordt extinctie of uitdoving genoemd. Dit bestaat uit reflectie, verstrooiing en absorptie.
In het geval van de vliegtuiglichten hebben we het over verstrooiing.
De verstrooiing vindt plaats op uiterst kleine deeltjes luchtverontreiniging, die over het algemeen kleiner zijn dan de golflengte van het licht (Rayleighverstrooiing).
Hoe kleiner de golflengte, hoe meer verstrooiing van het licht, zodat dit bij violet en blauw licht meer optreedt dan bij rood licht. Hierdoor worden de blauwtinten als het ware uit het licht gefilterd, waardoor een verkleuring naar oranje en rood optreedt.
Hoe schoner de lucht, hoe witter de lichten.
Ditzelfde verschijnsel treedt overigens vaak op bij het zonlicht, als de zon laag bij de horizon staat, waardoor de hele lucht dan oranje-rood kleurt.