Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik hoor een vliegtuig maar zie hem niet, hoe kan dat?

De lucht is blauw, geen wolken...
Of wel? Is er soms een 'tussen-laag' of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je vrij zicht rondom richting horizon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We horen ze boven ons, maar zien in de verste verte niks...
Hebben ruim zicht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ze boven je hoort moet je natuurlijk naar boven kijken en niet in de verte ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag. Heb in augustus ook hetzelfde ervaren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een vliegtuig kan binnen gehoorsafstand zijn, zonder dat het binnen gezichtsafstand is. Ik kopieer even een stukje uit de brontekst, die over infrageluiden gaat, maar die toch iets heel zinnigs zegt over dit onderwerp:
'De voortplanting van (infra)geluid is in eerste orde afhankelijk van de heersende wind in de atmosfeer en de temperatuur. Een wind-mee situatie en hoge temperatuur bevordert de voortplanting van geluid. Voorts kan een toename van temperatuur met de hoogte, een temperatuurinversie, leiden tot het terugbuigen van geluidsgolven naar het aardoppervlak. Een tweede orde effect is onder andere luchtvochtigheid. Door de lage frequenties van infrageluid kan deze zich over grote afstanden voortplanten zonder gedempt te worden, zoals de bastonen bij hoorbaar geluid.'

Je ziet dus dat ook bij gewone geluiden (en dan vooral bij de lagere) de afstand waarover ze zich voortplanten erg kan variëren. Toen ik jouw vraag las, had ik direct beeld van een stralende zomerdag, en hoorde ik in mijn 'geestesoor' een lage, eentonige brom. En een stralende zomerdag, dat zou inderdaad de ideale situatie zijn om lage tonen ver weg te dragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je staat naast een muur, het vliegtuig staat op de grond aan de andere kant naast de muur, de motor draait al.

Zo kan het.

Toegevoegd na 2 uur:
Min?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of de buurjongen speelt flightsimulator in de tuin met het
volume op 10
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook een goed antwoord op de vraag lijkt me.
als een vliegtuig op 12 kilometer hoogte overkomt, duurt het een tijdje voordat je hem hoort, als je hem hoort, is hij allang weer weg, misschien zo dat je hem niet meer kunt zien. dan denk je van ja, waar zijn die ''witte lijnen achter het vliegtuig''dan. die zijn niet altijd te zien, daardoor valt het vliegtuig ook niet zo op. probeer www.flightradar24.com misschien vind je hem dan wel ;p
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me niet juist. Geluidssnelheid is ca. 1200 km/ u en als het vliegtuig op 12 km hoogte vliegt doet het geluid er dus 1/100 u over, dat is minder dan een minuut en dan is het vliegtuig echt nog in zicht.
Utrecht
10 jaar geleden
Vliegtuigen op 12km hoogte hoor je niet!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding