Waarom moet je bij een noodlanding op het water een babyzwemvest al in het toestel opblazen?

Bij een noodlanding in het water mag een gewoon zwemvest pas buiten het toestel worden opgeblazen (anders kom je er niet meer uit als het zinkt). Een babyzwemvest moet wel in het toestel opgeblazen worden. Waarom dit verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het opgeblazen kinderzwemvestje kan als een soort 'stootkussen' dienen, die bij het crashen de baby zou kunnen beschermen. Vooral als een baby niet in een kinderzitje vastzit, maar vastgehouden wordt door een ouder, met een riempje om z'n romp, is een baby heel kwetsbaar. (Dit is, raar genoeg, nog steeds niet wettelijk geregeld : de enige regel is, dat een kind vanaf 2 jaar tijdens de start en de landing op een stoel in een stoelriem moet zitten. Zelfs in Amerika, waar ze toch nog al grondig zijn met regels en wetten, vechten de verenigingen van cabinepersoneel om dit beter geregeld te krijgen)
Nog een andere reden dat het volwassenen-zwemvest pas na het verlaten van het vliegtuig opgeblazen mag worden, is, dat tijdens de evacuatie een opgeblazen zwemvest ook veel makkelijker beschadigd kan worden, omdat na een crash je ervan uit kunt gaan, dat er scherpe delen van stoelen ed. kunnen uitsteken. Met een lek zwemvest zal bovendien je kans op overleven natuurlijk veel minder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De baby kan zelf het zwemvest niet opblazen, dat moet een ander doen. Als je het vliegtuig verlaat, kan het gebeuren dat je door onvoorziene omstandigheden het kind niet meer vast kunt houden, dan moet het zwemvest al opgeblazen zijn.
14 jaar geleden
Dat klopt. En het kan ook nog zijn dat je eigen opgeblazen zwemvest in de weg kan zitten bij het ontsnappen door eventuele smalle ruimtes.