Is het mogelijk om bij luchthavens tot inkeer te komen als het gaat om drugssmokkel?

Stel je gaat naar Singapore, en je hebt het vermoeden dat iemand (je partner waarmee je ruzie hebt) drugs in je tas heeft gestopt. Of je bent gedwongen om drugs te smokkelen. Of je wilt gewoon geen risico lopen dat er iets is gedaan met je bagage. Een medepassagier kan zo iets in je handbagage stoppen (15+ gram in de handtas en je kan iemand door de overheid van Singapore dood maken).
Kan je dan naar de douane daar lopen en jezelf aangeven/laten controleren, zonder dat je een (zware) straf krijgt? Strikt genomen heb je nog niet gesmokkeld omdat je niet over de grens bent gegaan, lijkt me.

Overigens heb ik absoluut geen plannen om drugs te smokkelen, maar met de doodstraf in Singapore kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

Toegevoegd na 22 uur:
Bij het programma Border Security (grensbewaking Australië) kan je aangeven dat je bijvoorbeeld bepaalde gewassen bij je hebt. Die worden dan in beslag genomen en vernietigd, en je kan boetevrij weer verder reizen. Waarom zou dat niet zo zijn bij drugs (los van dat ze je vast wel willen ondervragen)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je dan doorlopen naar de douane? Dan draai je toch onmiddellijk om als je vermoed dat je iets bij je hebt.
Je moet wel weten waar je prioriteit ligt, mogelijke doodstraf of vliegtuig missen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik bedoel dat als je al bent geland, en je ziet die grote borden dat je de doodstraf krijgt als je drugs bij je hebt....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij zulke landen moet je je koffer totaal dichtsealen en je handtasJE voor je houden en niet naast/achter je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook na je landing hoef je niet meteen door naar de douane
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
op een koffer met ritssleuting kun je ook een hangslot plaatsen. maar koffer ook nog laten sealen is wel een goed plan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als je je dit bedenkt als je al geland bent, ben je te laat. Je wordt bestraft voor de smokkel, en als je voor de douane staat is het te laat. Je controleert dus altijd goed je bagage en je neemt dus NOOIT iets voor iemand mee.
Er was ooit een reclamecampagne hierover met de slogan "Don't carry anything for anyone"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Dus als je je dit bedenkt als je al geland bent, ben je te laat."
Ok, maar waarom staan er dan van die borden bij de douane? Je bent toch al te laat!
En wat nou als je tijdens die vlucht naar Singapore je jas en handtas niet continu (wc?) bij de hand hebt gehad, en je komt er direct zodra je het vliegtuig uitloopt achter dat er een zakje cocaine in je tas zit, bijvoorbeeld van een smokkelaar (op de stoel naast je) die zich bedacht heeft.... Wat dan? Alarm roepen of snel door de wc proberen te spoelen en de eerstvolgende vlucht wegwezen?

Het beste antwoord

Je kunt het altijd doen, maar ik betwijfel of het in landen als Singapore wel zin heeft. Jij hebt de drugs immers in jouw tas. Hooguit dat je een medeplichtige ook de cel in kunt krijgen, maar jij zal niet vrijuit gaan omdat je het voor de douane al hebt aangegeven. Immers, je hebt de drugs al het vliegtuig in gesmokkeld. Dat je officieel nog niet over de grens bent, zal ze wat dat betreft een zorg zijn. De drugs zijn dan in feite al wel op Singaporees grondgebied.

Bovendien heb je min of meer de zorgplicht om op jouw eigen spullen te letten of anderen er niet iets instoppen of er verder iets mee gebeurd. Als je naar de VS gaat, vragen ze op Schiphol niet voor niets of jij zelf jouw koffer hebt ingepakt en of je hem de tijd tot het inchecken zelf in de gaten hebt gehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou denken dat ze juist blij zijn als ze drugs tegenhouden, en dat je ter goeder trouw bij hen aanklopt. Wat hebben die waarschuwingen bij de douane in Singapore dan voor zin? Dat je het nog even snel door de wc kan spoelen? Wat die zorgplicht betreft: Als ik naast je zit in het vliegtuig en ik stop een zakje van 16 gram in je handbagage, dan krijg je dus gewoon de doodstraf. Controleer jij bij aankomst altijd jouw gehele handbagage?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik naar zo'n land ga wel ja :) plus wat al bij reacties staat, je handbaage bij je houden, op schoot, de hele tijd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de vraag of ik de koffer continu in de gaten heb gehad, zou ik antwoorden: "Nee, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen"....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan ben je al de spreekwoordelijke 'sjaak', want jij hebt jouw koffer niet de hele tijd in het oog gehouden (tot het inchecken en het moment dat je hem terugkreeg dan) en je weet dat er drugs inzitten. Reken maar dat als je zoiets zou zeggen als je naar de VS zou gaan, je een kans hebt dat jouw koffer nog even wordt teruggehaald en helemaal wordt doorgelicht, of dat hij wordt gecontroleerd door de TSA. Ik had al de grootste moeite om erdoorheen te komen toen ik zei dat ik mijn koffer al twee weken vantevoren aan het inpakken was - dus ik bedoel maar... En mijn handbagage heb ik tot nog toe altijd onder mijn voeten gezet. Met twee personen hadden we genoeg aan een rugzakje, plus laptop en handtas, dus dat ging makkelijk (en is tot nog toe altijd toegestaan door het personeel). Alleen de jassen werden in het vak gelegd, maar daar controleerden we voor de zekerheid de zakken van. Overigens is de kans al heel groot dat ze je voor die douanecontrole al in de gaten hebben... dus ik vraag me eerlijk gezegd inderdaad af wat het nut is van die borden voor de douane.