Crashen straaljagers vaker dan commerciele vliegtuigen?

Zal een straaljagerpiloot eerder voor eject kiezen dan een commerciele piloot omdat hij deze functie heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een Commercieel Vliegtuig heeft geen eject stoel, en er is een groot verschil tussen een straaljager en een commercieel vliegtuig. Ten eerste al omdat er in een straaljager meestal maar 1 of 2 personen in gaan, en in een commercieel vliegtuig tot enkele honderden kunnen. De veiligheid van een commercieel vliegtuig is erg strikt. Een staaljager staat daarnaast onder grote stress van manoeuvreren tijdens oefeningen en gevechten, dus hebben veel meer te verduren. Een commercieel vliegtuig hoeft deze stunten niet uit te halen.

Omdat er met straaljager veel meer diverse manoeuvres uitgehaald worden kunnen er ook meer dingen fout gaan, waardoor een piloot kan kiezen voor een eject. Een straaljager heeft een verwijderbare koepel die met explosieven word weggeschoten, al voor de ejectstoel gelanceerd word. In een commercieel vliegtuig zou dat niet gaan. aangezien die niet een koepel heeft die weggeschoten kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich kun je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat dit zo is.

Als je met je eigen auto netjes rijdt zal hij het langer uithouden als een raceauto.

Een machine die gebouwd is om regelmatig tot het uiterste te gaan vergt nu eenmaal constant het uiterste van zijn techniek, en ondanks dat het onderhoud op topniveau is ligt een ongelukje wat dichter bij dan een vliegtuig wat zo netjes mogelijk van A naar B vliegt. Het enige vervelende is dat de ramp bij een gewoon passagiersvliegtuig groter is dan bij een straaljager met 1 bemanningslid, de piloot.

En dat geld niet alleen voor vliegtuigen, maar voor al het defensie materieel. Een gewone vrachtwagen gaat nooit de bossen in en offroad, een defensietruck wel.