Waarom is de luchtdruk aan boord van een vliegtuig lager dan de luchtdruk op de grond?

Ik snap dat op vlieghoogte de luchtdruk buiten de cabine lager is. Maar de luchtdruk binnenin de cabine wordt kunstmatig hoger gehouden, maar nog altijd lager dan de luchtdruk aan de grond. Dat brengt een aantal praktische ongemakken met zich mee: knappende oren, bol staande verpakkingen, en gasvorming in de darmen.

Waarom wordt de luchtdruk in de cabine niet gewoon op (ongeveer) hetzelfde niveau gehouden als op de grond?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De druk binnenin een vliegtuig is op'kruishoogte" ongeveer dezelfde, alsof je op een berg van 3 km hoog zou staan - geen alledaagse belevenis, natuurlijk, maar een menselijk lichaam kan dit zonder problemen (behalve de ongemakken die jij noemt) behappen. (Anders is het, als je de drukverschillen niet 'weg kan slikken', omdat je heel erg verkouden bent, en de buis van Eustachius verstopt en opgezwollen is.....dan heb je méér dan alleen maar 'ongemak'.....) Als een vliegtuig de druk van zeeniveau aan zou moeten houden, zou de romp dermate dik moeten zijn, dat vliegtickets niet meer te betalen zouden zijn omdat er maar zo weinig passagiers mee zouden kunnen door het enorme gewicht van het vliegtuig. Raampjes zouden (bijna) onmogelijk zijn : kijk maar eens naar de mini-raampjes van de Concorde, die hoger vloog dan de huidige verkeersvliegtuigen, en dus een groter drukverschil tussen buiten en binnen aan moest kunnen. Het zou misschien technisch kunnen, maar economisch niet te doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100