Waarom is de luchtdruk aan boord van een vliegtuig lager dan de luchtdruk op de grond?

Ik snap dat op vlieghoogte de luchtdruk buiten de cabine lager is. Maar de luchtdruk binnenin de cabine wordt kunstmatig hoger gehouden, maar nog altijd lager dan de luchtdruk aan de grond. Dat brengt een aantal praktische ongemakken met zich mee: knappende oren, bol staande verpakkingen, en gasvorming in de darmen.

Waarom wordt de luchtdruk in de cabine niet gewoon op (ongeveer) hetzelfde niveau gehouden als op de grond?

12 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

De druk binnenin een vliegtuig is op'kruishoogte" ongeveer dezelfde, alsof je op een berg van 3 km hoog zou staan - geen alledaagse belevenis, natuurlijk, maar een menselijk lichaam kan dit zonder problemen (behalve de ongemakken die jij noemt) behappen.
(Anders is het, als je de drukverschillen niet 'weg kan slikken', omdat je heel erg verkouden bent, en de buis van Eustachius verstopt en opgezwollen is.....dan heb je méér dan alleen maar 'ongemak'.....)

Als een vliegtuig de druk van zeeniveau aan zou moeten houden, zou de romp dermate dik moeten zijn, dat vliegtickets niet meer te betalen zouden zijn omdat er maar zo weinig passagiers mee zouden kunnen door het enorme gewicht van het vliegtuig.
Raampjes zouden (bijna) onmogelijk zijn : kijk maar eens naar de mini-raampjes van de Concorde, die hoger vloog dan de huidige verkeersvliegtuigen, en dus een groter drukverschil tussen buiten en binnen aan moest kunnen.

Het zou misschien technisch kunnen, maar economisch niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat zou er dan gebeuren als ze de druk wel zoals zeeniveau maken en de constructie laten zoals die is? Knalt het vliegtuig dan uit elkaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet technisch genoeg om dat te kunnen zeggen, maar vergelijk het maar met een ballon, die je door blijft opblazen....op de zwakste plaats zal de romp uit gaan stulpen, en dan een gat/scheur in de romp veroorzaken, waardoor de druk binnen en buiten heel snel gelijk wordt. Dit is het effect van een explosieve decompressie van een verkeersvliegtuig, dat hoger vliegt dan 14.000 ft.
Je krijgt dan een enorme temperatuursafname, mistvorming, alles wat niet vast zit gaat vliegen, alle lucht in je lichaam zet enorm uit : je trommelvliezen scheuren, je darmgassen worden uit je lichaam geperst, en binnen 10 seconden verlies je het bewustzijn door zuurstofgebrek. Google 'explosive decompression' maar, als je alle verschijnselen wilt weten.