Hoe werd of wordt voorkomen dat soldaten uit een helikopter vallen (zie toelichting)?

We zijn wellicht door films en series vrijwel allemaal bekend met het begrip Air Cavalery, althans met het snel luchtmobiel in kunnen zetten van infanterie via helikopters, zoals onder andere door de US Army werd gedaan met de hieronder afgebeelde UH-1 helikopters in Vietnam.

Helikopters kunnen als dat echt moet redelijk horizontaal blijven vliegen, echt praktisch is dat niet altijd. Nu werd met onderstaande helikopter vooral met de deuren open gevlogen, ten gunste van boordschutters die zo hun werk konden doen. Die boordschutters konden niet zomaar naar buiten vallen doordat ze vastzaten, maar hoe zat het met de infanteristen die de helikopters vervoerden? Ik kan daarover niets vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had altijd het idee,dat de heli's de soldaten vervoerden en niet andersom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) ALs je doelt op het stukje: maar hoe zat het met de infanteristen die de helikopters vervoerden Dan ben ik het met je eens dat het misschien wat vreemd lijkt echter lees nu eens: maar hoe zat het met de infanteristen die door de helikopters vervoerd werden Dan is het al wat duidelijker. Mijn oorspronkelijke zin kan ook wel, alleen hij is wel op twee mogelijke manieren te lezen en daardoor wat onduidelijk, waarvoor mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag graag altijd een beetje plagen,Martijn,dat zal je intussen wel duidelijk zijn.
Je pakt me maar een keer terug,want ook mijn verhalen zijn vaak voor meerderlei uitleg vatbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het Peter, maar goed gevonden hoor.

Het beste antwoord

Mij lijkt het altijd nodig dat de infanteristen ook vast zitten of zich vast houden, zeker als de helicopter allerlei manoeuvres maakt. Dit laatste zal sneller voorkomen als de helicopter in een gevechtsituatie zit, maar bij een transport zal de helicopter denk ik zo recht mogelijk vliegen. In ieder geval zie je in films wel dat alles wordt vastgezet.

Maar wat bedoel je met horizontaal vliegen? Dat doen toch alle vliegtuigen? Het wordt pas lastig als ze verticaal gaan vliegen, maar dat is m.i. onmogelijk zonder in de riemen te zitten. En een looping maken lijkt me niet praktisch met een helikopter.

Toegevoegd na 1 dag:
Toevoeging na raadplegen contactpersoon lijkt me vrij duidelijk. Contactpersoon vliegt regelmatig mee met missies in buitenland en acties van de luchtmobiele brigade:

"Piloten zitten in hun stoel met een riem vast en afhankelijk van de functie of situatie zitten overige bemanningsleden met een riem vast op een stoeltje of aan aan een (lang) koord.

Dat laatste geldt dan als er door gunners zijn die een mitrailleur bij een luik of deur vrij moeten kunnen bedienen of bemanningsleden die parachutisten en lading moeten begeleiden of door het toestel moeten lopen, zeker als er met open laadkleppen wordt gevlogen.
Infanteristen en overig personeel dat meevliegt zit gewoon op een stoeltje en zit vast met een riem (bijna zelfde als een gewoon vliegtuig) en koppelen zich pas los net voordat er geland wordt.

Ladingen worden ook vastgesnoerd. Dit is allemaal nodig, zeker als er tactisch wordt gevlogen want dan spreken we over silouhetvliegen. De helikopter vliegt dan laag over het oppervlak en golft met de terreinconfiguraties mee om ontdekking te voorkomen en reactietijd bij een eventuele tegenstander te beperken. Dan kan het er nog wel eens ruig aan toe gaan met plotselinge bewegingen.

Er kan wel eens een ander beeld ontstaan door de vele Vietnamfilms waar losvliegen nog wel eens gebeurde maar als zo iets plaats vindt is het meer nonchalance en tegen de officiele veiligheidsmaatregelen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met horizontaal bedoel ik dat er geen sprake is van een draiing om de langsas van het toestel, het zogenoemde rollen. Bij een helikopter kun je bij lagere snelheden best gebruik maken van de staartrotor om de neus van het toestel ergens anders heen te krijgen, waarna je desgewenst je vlucht in die richting zou kunnen voortzetten, bij hogere snelheden is het echter net als bij vaste vleugeltoestellen wel gebruikelijker en handiger (en eigenlijk noodzakelijk) om rollen te combineren met gieren (de zogenoemde gecoördineerde bocht). Nou zou je in een daadwerkelijke taktische situatie kunnen besluiten om niet te rollen, maar de piloot kan ook een verkeerde beweging maken (bijvoorbeeld als er geschoten wordt, of om iets te ontwijken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens, bij een transport zal de helikopter rekening houden met de infanteristen, maar bij een aanval zal iedereen zich heel goed vast moeten houden. Ik ga dit nog na bij een bron en kom er hopenlijk op terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvast bedankt in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik heb geen idee waarin je vloog natuurlijk Etab, maar als we het over de bekende beelden met de UH-1 hebben, dat was in feite een omgebouwde (om het even heel cru te zeggen) civiele helikopter waar de stoelen uitgesloopt waren. De bekende beelden in documentaires, films, series en zo laten vaak zien dat er nogal losjes in zo'n helikopter gezeten wordt, wat ook leidt tot opnames van mensen die er bij landing meteen uit kunnen springen, zonder dat ze zich ogenschijnlijk eerst los moeten maken. De boordschutter bij de UH-1 zat overigens ook gewoon vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Etab, zoiets dacht ik al. bedankt voor je aanvulling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etab, even een voorbeeldje, dit videootje over de 'Battle of La Drang' als je vanaf 0:29 kijkt zie je ze al zitten, vrolijk naar buiten zwaaiend. Nu is dat ongetwijfeld niet representatief, maar dan weet je een beetje waar ik op doel.
Antoni
14 jaar geleden
Videootje vergeten? http://www.youtube.com/watch?v=WGqaRV4wpFs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) Grappig Antoni, ja ik was het videootje vergeten en ik had zelf een andere video gezien, althans een andere bron op Youtube, maar het is wel dezelfde video.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals bedankt voor de moeite. Je hebt (uiteraard) het beste antwoord gegeven.