Hoe werd of wordt voorkomen dat soldaten uit een helikopter vallen (zie toelichting)?

We zijn wellicht door films en series vrijwel allemaal bekend met het begrip Air Cavalery, althans met het snel luchtmobiel in kunnen zetten van infanterie via helikopters, zoals onder andere door de US Army werd gedaan met de hieronder afgebeelde UH-1 helikopters in Vietnam.

Helikopters kunnen als dat echt moet redelijk horizontaal blijven vliegen, echt praktisch is dat niet altijd. Nu werd met onderstaande helikopter vooral met de deuren open gevlogen, ten gunste van boordschutters die zo hun werk konden doen. Die boordschutters konden niet zomaar naar buiten vallen doordat ze vastzaten, maar hoe zat het met de infanteristen die de helikopters vervoerden? Ik kan daarover niets vinden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mij lijkt het altijd nodig dat de infanteristen ook vast zitten of zich vast houden, zeker als de helicopter allerlei manoeuvres maakt. Dit laatste zal sneller voorkomen als de helicopter in een gevechtsituatie zit, maar bij een transport zal de helicopter denk ik zo recht mogelijk vliegen. In ieder geval zie je in films wel dat alles wordt vastgezet. Maar wat bedoel je met horizontaal vliegen? Dat doen toch alle vliegtuigen? Het wordt pas lastig als ze verticaal gaan vliegen, maar dat is m.i. onmogelijk zonder in de riemen te zitten. En een looping maken lijkt me niet praktisch met een helikopter. Toegevoegd na 1 dag: Toevoeging na raadplegen contactpersoon lijkt me vrij duidelijk. Contactpersoon vliegt regelmatig mee met missies in buitenland en acties van de luchtmobiele brigade: "Piloten zitten in hun stoel met een riem vast en afhankelijk van de functie of situatie zitten overige bemanningsleden met een riem vast op een stoeltje of aan aan een (lang) koord. Dat laatste geldt dan als er door gunners zijn die een mitrailleur bij een luik of deur vrij moeten kunnen bedienen of bemanningsleden die parachutisten en lading moeten begeleiden of door het toestel moeten lopen, zeker als er met open laadkleppen wordt gevlogen. Infanteristen en overig personeel dat meevliegt zit gewoon op een stoeltje en zit vast met een riem (bijna zelfde als een gewoon vliegtuig) en koppelen zich pas los net voordat er geland wordt. Ladingen worden ook vastgesnoerd. Dit is allemaal nodig, zeker als er tactisch wordt gevlogen want dan spreken we over silouhetvliegen. De helikopter vliegt dan laag over het oppervlak en golft met de terreinconfiguraties mee om ontdekking te voorkomen en reactietijd bij een eventuele tegenstander te beperken. Dan kan het er nog wel eens ruig aan toe gaan met plotselinge bewegingen. Er kan wel eens een ander beeld ontstaan door de vele Vietnamfilms waar losvliegen nog wel eens gebeurde maar als zo iets plaats vindt is het meer nonchalance en tegen de officiele veiligheidsmaatregelen."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100