Welk soort verlichting zit er op een vliegtuig?

Hoe kan het dat je vliegtuigen in de lucht 's avonds zo goed kan zien en dan bedoel ik de verlichting(knipperlicht).Komt dit door speciale lampen of gewoon omdat je geen last hebt van de kromming van de aarde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Speciale lamp? Gewoon (sterke) verlichting

Het beste antwoord

Al bij het boarden aan de gate staan de Navigatie lampen aan dat zijn meestal ledjes aan het einde van de vleugels. Op het moment dat het vliegtuig de motoren gaat starten en pushback krijgt, gaan de anti collision lights (rotating beacons) aan, dat zijn de rode knipperlichten boven en onder aan het vliegtuig. Die blijven aan tijdens de gehele vlucht tot dat de kist weer aan de gate staat en de motoren uit zijn. Dan tijdens het taxiën gaan de taxi lights aan en het logo op de staart kan worden verlicht, die lampen zitten bovenop het hoogte roer achter op de staart. Dan op het moment het vliegtuig de clear voor take of krijgt en de baan op draait, gaan de landing lights aan en de witte strobe lights aan het einde van de vleugel. En ook de wing en wheel well lights kunnen aan. De landing lights gaan uit in nederland op ongeveer 3000 ft maar in de usa op 10.000 ft. (wettelijk vastgesteld). De witte strobe lights die blijven continue knipperen en pas als het vliegtuig geland is en van de baan af rijdt gaan ze uit, alsmede de landing lights. De captain zal de taxi lampen aan laten of aan doen en taxied weer terug naar de gate met Nav lights en anti collision lights aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor een helder en duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (4)

Ik snap niet goed wat de kromming van de aarde voor invloed zou kunnen hebben op het zien van een vliegtuiginde lucht!
Maar er zitten krachtige lampen op een vliegtuig zodat bijvoorbeeld andere vliegtuigen dat vliegtuig ook kunnen zien! Enals het dan overvliegt kunnen "wij" dat ook zien!
Soms als een vliegtuig aan het landen is zie je ook felle lampen aan de voorkant en voorop de vleugels!
Deze zijn voor de piloten zodat ze bv. In het donker beter kunnen zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het knipperlicht is een xenon flitsbuis, en maakt deel uit van de anti-collision strobe lights. Deze zijn vergelijkbaar met flitsers op fotocamera's.

Ook andere lichten zijn redelijk goed zichtbaar op een vliegtuig 's nachts omdat bij een heldere hemel het contrast groot genoeg is, en je ogen zich aanpassen aan het donker, dus daar is verder niet iets heel bijzonders aan.
gvrox
11 jaar geleden
Ten eerste zie je ze goed omdat er niks tussen jou en het vliegtuig zit als je omhoog kijkt. En flitsende lampen zie je nu eenmaal beter als een gewoon vast brandende lamp.
Een vliegtuig heeft meerdere soorten verlichting.
Anti collision lights zijn die knipper lichten die je ziet. Die gaan aan voor het starten van de motor en zullen op een bepaalde hoogte weer uitgaan.
Navigatie lichten zijn de groene en rode lampen.
De sterke lampen voorop het vliegtuig gaan aan vlak voor de landing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zie het rode anti-collision en witte strobe lights.
Dat zijn xenon of led flitslampen. Net als de flits op een fototoestel.
Omdat het menselijk oog van nature aangetrokken wordt door licht en beweging vallen ze snel op tegen een donkere achtergrond.
En dat is precies waarom ze op een vliegtuig zitten.
Vergelijk op de eerste link eens de foto's.
Tweede link is overzicht van de rest van de buiten verlichting van een Boeing 737-300.
En een video van een nieuw anti-collision licht voor de Boeing 737NG.
Op het eind zie je de taxi en landings lights goed.