Waarom hebben land/taxibanen altijd 18 verschil?

Bijvoorbeeld op schiphol is de kaagbaan 06/24 en een andere 18c/36c. Ik zou ook graag willen weten waarom het 18 verschil is en geen 16 of 12

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De getallen op de landingsbanen slaan op de windrichting waarin ze gelegd zijn, met 36 als het noorden, 09 als westen, 18 als zuiden en 27 als westen. Omdat een landingsbaan twee aanvliegroutes kan hebben moet er een onderscheid gemaakt kunnen worden. En dat gebeurt dus op basis van de windrichting, uitgedrukt in 360 graden. Een landingsbaan op ongeveer het noordoosten heeft bijvoorbeeld als nummering 05 richting het noordoosten en 23 vanaf de andere richting.

Zodoende weet een piloot niet alleen welke landingsbaan hij moet nemen, maar ook in welke richting hij moet landen op opstijgen. Als er meerdere landingsbanen in dezelfde richting gebouwd zijn, dan wordt er meestal een R, L of een C achter gezet om onderscheid te maken tussen de rechter, linker of centrale baan. Op Schiphol bijvoorbeeld zijn er drie landingsbanen die parallel liggen richting het noorden en zuiden: de Polderbaan, de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan. Zij heten vanaf het zuiden gezien respectievelijk 36L, 36C en 36R, en vanaf het noorden gezien 18R, 18C en 18 L.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het komt er dus op neer dat het verschil tussen de twee getallen altijd een halve cirkel beslaat, en dat is 180 graden. De landingsbanen krijgen echter altijd een getal dat niet groter is dan twee cijfers, dus dan is het verschil altijd 18.

Toegevoegd na 8 minuten:
09 slaat natuurlijk op het oosten, niet het westen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dit is dus iets voor de hele wereld. Dus als op schiphol de baan 18c/36c is. Is in dubai op18c/36c dezelfde windrichting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel het doel van het systeem: om een algemene afspraak te hebben over de nummering van landingsbanen. Je zou een aantal vliegvelden in de wereld op Google Maps kunnen bekijken om te zien dat het overal zo werkt. Op het vliegveld van Sydney bijvoorbeeld zijn er drie landingsbanen: 16R/34L; 16L/34R en 07/25. Je kunt dan al afleiden in welke windrichtingen ze gelegd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijker kan het niet