Op 13 oktober 1919 werd in Parijs bij een Conventie bepaald, dat Nederland de nationaliteitsletter H zou voeren. Dit werd later PH, in navolging van het Telegraaf Verdrag (1927) van Washington. In dit verdrag kreeg Nederland voor de roepletters van luchtvaartuigradiostations de combinaties van vijf letters toegewezen. Deze moesten beginnen met PA, PB, PC, PD, PE, PG, PH en PI. Omdat de luchtvaartuigradiostations in Nederland onder verschillende ministeries vielen werd een verdeling gekozen. PA was voor de Marine, PB voor de Landmacht (later Luchtmacht) en de radiostations voor 'burgerlijke luchtvaartuigen' kregen PH. De andere series bleven ongebruikt.

De combinatie PH voor radiostations voor de burgerluchtvaart werd voorgesteld nadat de eerder voorgestelde PE op verzet was gestuit bij de toenmalige directeur van Bureau Luchtvaart. Die schreef dat er verwarring kon ontstaan met de roepletters GE van Britse luchtvaartuigen omdat 'telegrafisch de P makkelijk kan worden verminkt tot G'. Hij vervolgde: 'De letters PH hebben het voordeel dat de letter H (Holland) al enigszins de nationaliteit aangeeft, zoals ook bij Britse vliegtuigen (GE), de Australische (GA) en de Canadese (GC)'.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit is het vervolg:

Van radioletters naar vliegtuigkenmerk

In juni 1928 stelde de Commission Internationale de Navigation Aérienne (CINA) nadere regels op omtrent de nationaliteits- en inschrijvingskenmerken van luchtvaartuigen. Een belangrijk besluit was dat de kenmerken (zoveel mogelijk) overeen moesten komen met de roepnamen (call sign) van de luchtvaartuigradiostations. Tegelijkertijd werd verzocht het gebruik van de toegestane series zoveel mogelijk te beperken. Voor de Nederlandse civiele luchtvaartuigen werd dat dus de PH, voor de Marine PA en voor de Luchtvaart Afdeling van de Landmacht (de latere Koninklijke Luchtmacht) PB. Op 20 november 1928 deelde het Departement van Koloniën aan het ministerie van Waterstaat mede dat voor Nederlands-Indië gekozen was voor PK. Op 20 februari 1929 volgde het bericht dat voor Suriname en Curaçao gekozen was voor respectievelijk PZ en PJ. Voor de keuze van K, Z en J was geen specifieke reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kweenie, waarom zouden ze de benaming van luchtvaartradiostations op vliegtuigen schilderen?
AWM
14 jaar geleden
Ok, maar hier staat weer dat de 'P' voor Pays Bas staat.
http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/2970/ph.html

Andere antwoorden (2)

Het is afgeleid van Pays Bas en Holland.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik hoor zojuist dat de omwonenden van vliegvelden het met me oneens zijn, het zou voor 'Pokke Herrie' staan.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, het is dus gewoon de landcode in het 'kenteken' van een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al voor de toevoeging +1
"Aanvankelijk begonnen de registraties van de Nederlandse vliegtuigen met de H van Holland, gevolgd door vier letters. Maar omdat er meer landen met een H beginnen, zoals Haïti en Hongarije, wordt het H-N plus drie letters. Op 13 september worden de eerste twee vliegtuigen in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven: de Fokker F.II’s H-NABC en H-NABD van de KLM."

"Het systeem met de landentekens op vliegtuigen werkt prima, maar midden jaren twintig komt er een kink in de kabel. Steeds vaker krijgen vliegtuigen radio's aan boord en die krijgen allemaal een eigen 'radio call sign'. Dat werkt verstorend omdat het 'call sign' van de radio in het vliegtuig kan verschillen van het kenteken op het toestel waarin het is ingebouwd. Dus moeten die twee worden gelijkgeschakeld. In 1928 wordt internationaal vastgelegd dat Nederlandse radiozendstations de 'call signs' PA tot en met PI zullen krijgen."

"In eerste instantie wordt gedacht aan de code PE voor radio's aan boord van Nederlandse burgervliegtuigen, maar daar rijst verzet tegen. De Nederlandse PE lijkt radiotelegrafisch nogal op de Britse GE. De directeur van het Nederlandse Bureau Luchtvaart stelt daarom 'PH' voor. De letters PH hebben het voordeel dat de letter H (Holland) al enigszins de nationaliteit aangeeft."

De aanbeveling wordt internationaal overgenomen en heeft tot gevolg dat vanaf februari 1929 het landenteken PH het oude H-N op Nederlandse burgervliegtuigen vervangt. Tot op de dag van vandaag begint de registratie van alle Nederlandse luchtvaartuigen met PH-, gevolgd door drie letters, cijfers of een combinatie van beide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En waarom nu juist die letter 'P' ?