hoe werkt een cokpit van een vliegtuig

lopen er van uit een cokpit allemaal draden naar de rest van de aparatuur van een vliegtuig bijv. de motoren. of is het zo dat als een piloot op een knopje drukt dat er een soort van radiografies singaal naar de motoren wordt gezonden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit verschilt. De meeste verbindingen zijn 'fysiek', dat wil zeggen met een stroomdraad. Radiografische signalen worden alleen verzonden naar de luchtverkeersleiding en (ik kan me voorstellen, maar weet het niet zeker) naar de meest vitale onderdelen van het toestel. Verreweg de meeste verbindingen zijn echter fysiek.

Dat gaat alleen maar met draden. Met tienduizenden draden en draadjes. Draadloos is veel te riskant binnen een vliegtuig en nergens voor nodig. Heel veel draadjes, kijk maar:

Er lopen honderden kilometers elektriciteitsdraden door een verkeersvliegtuig. Het is niet alleen zo dat er een draad van de cockpit naar de motoren lopen maar alles is ook nog eens dubbel of driedubbel uitgevoerd. Vroeger was het nog veel erger, toen liep er van elke knop in de cockpit een draad naar het onderdeel wat bij de knop hoorde. Tegenwoordig zijn bijna alle knoppen in de cockpit aangesloten op een centrale computer die vervolgens het signaal naar de computer van bijvoorbeeld de motoren stuurt en dan stuurt die computer de motor weer aan. Toegevoegd na 1 uur: "Bovendien zijn in het vliegtuig 274 km bedrading en 8 km leidingen verwerkt. Tenslotte vind je alleen al in de cockpit 971 lampjes, meters en schakelaars." Dit gaat over een oude 747-200 sinds de invoering van de digitale cockpit is het minder geworden maar je hebt er wel weer meer draden voor terug gekregen in de cabine: elke stoel heeft een entertainmentsysteem, first class heeft electrisch bedienbare stoelen en het PA systeem van de flightcrew is ook een stuk uitgebreider geworden

Bronnen:
http://vliegtuigplaza.weblog.nl/geen-categ...

Alles is bedraad en zeker in dubbel uitgevoerd. Better safe than sorry. Een deel van de bedradig is voor directe aansturing en de rest is voor controle van het geheel d.m.v. sensoren etc. Draden lopen direct door naar het lampje boven de stoel en anderen lopen naar een hydrolische pomp zodat die zijn werk kan doen.

98% is gewoon bekabeld is echt een hele hoop ik denk ik denk als je het allemaal neerlegt op een weg dat het ongv 1,5 km bij elkaar is. Dan nog 1% draadloos de radar verbinding voor de luchtverkeersleiding en de radio en bijv de ILS ook dat is het systeem voor een Automatische piloot landing komt het in jip en janneke taal op neer is nogal complex. En dan heb je nog 1% het hydraulische systeem voor de vleugels,trim,flaps enz en het hydraulische systeem daarbij is het belangrijkste als dat uitvalt is het eigenlijk hopen dat de piloten het vliegtuig met de motoren onder de knie krijgen. Toegevoegd na 40 minuten: Moet 1x ik denk zijn.

Voor de motoren , de besturing en het landinsgestel heb je staalkabels of elektrische draden. Met je stuurknuppel en gashendel bedien je via staalkabels de motoren en stuurvlakken of je hebt een fly-by-wire toestel dan bedien je met een joystick en gashendel via elektrische draden de motoren en stuurvlakken. Aan de hendel van het landingsgestel kan een staalkabel of een elektrische draad zitten. De piloten moeten natuurlijk ook zuurstof hebben voor noodgevallen dus meestal lopen er ook een paar zuurstofleidingen naar de cockpit dat systeem activeer je door je masker uit de houder te trekken. Voor je backup hoogtemeter loopt er ook nog een leiding om de buitenluchtdruk te meten. En dan heb je meestal ook nog zo'n draaidingetje waar "frisse lucht" uit komt. De meeste andere systemen bedien je via schakelaars,knoppen en draaischijven de apparatuur direct of via computers met elektrische draden. Maar draadloos ?? Nee dat is veel te storingsgevoelig

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100