hoe werkt een cokpit van een vliegtuig

lopen er van uit een cokpit allemaal draden naar de rest van de aparatuur van een vliegtuig bijv. de motoren. of is het zo dat als een piloot op een knopje drukt dat er een soort van radiografies singaal naar de motoren wordt gezonden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begrijp er weinig over vliegtuigen zo te zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom vraagt vs het ook op goeievraag..

Antwoorden (6)

Dit verschilt.

De meeste verbindingen zijn 'fysiek', dat wil zeggen met een stroomdraad. Radiografische signalen worden alleen verzonden naar de luchtverkeersleiding en (ik kan me voorstellen, maar weet het niet zeker) naar de meest vitale onderdelen van het toestel.

Verreweg de meeste verbindingen zijn echter fysiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat alleen maar met draden. Met tienduizenden draden en draadjes. Draadloos is veel te riskant binnen een vliegtuig en nergens voor nodig. Heel veel draadjes, kijk maar:
Plaatje bij antwoord
escape
11 jaar geleden
Er lopen honderden kilometers elektriciteitsdraden door een verkeersvliegtuig. Het is niet alleen zo dat er een draad van de cockpit naar de motoren lopen maar alles is ook nog eens dubbel of driedubbel uitgevoerd. Vroeger was het nog veel erger, toen liep er van elke knop in de cockpit een draad naar het onderdeel wat bij de knop hoorde. Tegenwoordig zijn bijna alle knoppen in de cockpit aangesloten op een centrale computer die vervolgens het signaal naar de computer van bijvoorbeeld de motoren stuurt en dan stuurt die computer de motor weer aan.

Toegevoegd na 1 uur:
"Bovendien zijn in het vliegtuig 274 km bedrading en 8 km leidingen verwerkt. Tenslotte vind je alleen al in de cockpit 971 lampjes, meters en schakelaars."

Dit gaat over een oude 747-200 sinds de invoering van de digitale cockpit is het minder geworden maar je hebt er wel weer meer draden voor terug gekregen in de cabine: elke stoel heeft een entertainmentsysteem, first class heeft electrisch bedienbare stoelen en het PA systeem van de flightcrew is ook een stuk uitgebreider geworden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in zo'n geval kan je van een PLC spreken, i.p.v. een centrale computer. Gewoon een duur woord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog loopt er een hoop door je kan beter door het kabel oerwoud in het vliegtuig dan uren naar een ver land reizen.Voor een oerwoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij vind Programmable Logic Controller een minder duur woord dan centrale computer? Weet niet of de gemiddelde leek dat met je eens is... Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je moet het simpel uitleggen want als je met moeilijke woorden komt heeft de vs nog niks aan een antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast is PLC een afkorting en zegt dus helemaal niks. Als ik de NDT in de RRF duw dan PTK't het XBZ'en!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nu de vertaling van die laatste zin? :)
Alles is bedraad en zeker in dubbel uitgevoerd. Better safe than sorry. Een deel van de bedradig is voor directe aansturing en de rest is voor controle van het geheel d.m.v. sensoren etc. Draden lopen direct door naar het lampje boven de stoel en anderen lopen naar een hydrolische pomp zodat die zijn werk kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger was het dubbel tegenwoordig is het enkel uitgevoerd.
Antoni
11 jaar geleden
Waar is die hydraulische pomp voor bedoeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.hansonline.eu/wright100/power.htm Tegen 1940 werden de vliegtuigen zo groot, dat de piloten niet sterk genoeg waren om een vliegtuig in zware omstandigheden te besturen. Zij hadden dus hulp nodig en die was er in de vorm van hydraulische bekrachtiging. Hydraulisch wil zeggen, dat er gebruik gemaakt wordt van vloeistof. Hydraulische vloeistof dus. In het remsysteem van auto's zit het bijvoorbeeld ook. Het lijkt op olie, maar is het niet. Het werken met hydraulische systemen was al lang bekend voor 1940, want het landingsgestel van een DC-3 bijvoorbeeld, werd al hydraulisch bediend. Voor zo'n systeem is een pomp nodig die de hydraulische vloeistof uit een tank pompt. Een vliegtuig heeft er meer, want het systeem is vaak viervoudig uitgevoerd voor de veiligheid. De pompen worden aangedreven door de vliegtuigmotoren. Dan zijn er leidingen nodig die de hydraulische vloeistof naar de plaats brengen waar die nodig is. En tenslotte zijn er de actuators (ik houd het Engelse woord maar aan). Die actuators brengen de kracht over.
98% is gewoon bekabeld is echt een hele hoop ik denk ik denk als je het allemaal neerlegt op een weg dat het ongv 1,5 km bij elkaar is.
Dan nog 1% draadloos de radar verbinding voor de luchtverkeersleiding en de radio en bijv de ILS ook dat is het systeem voor een Automatische piloot landing komt het in jip en janneke taal op neer is nogal complex.
En dan heb je nog 1% het hydraulische systeem voor de vleugels,trim,flaps enz en het hydraulische systeem daarbij is het belangrijkste als dat uitvalt is het eigenlijk hopen dat de piloten het vliegtuig met de motoren onder de knie krijgen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Moet 1x ik denk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en zeg het dan ook even en niet oenig -1
Voor de motoren , de besturing en het landinsgestel heb je staalkabels of elektrische draden. Met je stuurknuppel en gashendel bedien je via staalkabels de motoren en stuurvlakken of je hebt een fly-by-wire toestel dan bedien je met een joystick en gashendel via elektrische draden de motoren en stuurvlakken. Aan de hendel van het landingsgestel kan een staalkabel of een elektrische draad zitten. De piloten moeten natuurlijk ook zuurstof hebben voor noodgevallen dus meestal lopen er ook een paar zuurstofleidingen naar de cockpit dat systeem activeer je door je masker uit de houder te trekken. Voor je backup hoogtemeter loopt er ook nog een leiding om de buitenluchtdruk te meten. En dan heb je meestal ook nog zo'n draaidingetje waar "frisse lucht" uit komt.
De meeste andere systemen bedien je via schakelaars,knoppen en draaischijven de apparatuur direct of via computers met elektrische draden.
Maar draadloos ?? Nee dat is veel te storingsgevoelig