Waarom zijn in vliegtuigen geen airbags verplicht maar hebben ze aan boord éénpuntsgordels waarvoor je in de auto een bekeuring zou krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Het probleem is, dat er in de luchtvaart een 'alles of niets' situatie is. De ongelukken zijn verwoestend, en een airbag helpt je daar niet bij. Anders dus dan in de auto.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bekeuren in de lucht is ook een stuk moeilijker natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De gordels zijn ervoor gemaakt om te zorgen dat je op je stoel blijft zitten, vooral tijdens opstijgen en landen maar ook tijdens turbulentie. Een airbag is vooral geschikt voor een kop/staart botsing, al heb je ook airbags voor aan de zijkant, maar als een vliegtuig zo abrupt botst heb je aan een airbag niets meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De noodhouding in een vliegtuig is, als je kijkt in de vliegrichting, zo veel mogelijk naar voren gebogen, met je handen om je enkels, en je hoofd op je dijbenen/knieën. Dat zou een driepuntsgordel verhinderen. Als je met je rug in de vliegrichting zit, (zoals meestal het cabine-personeel), heb je zelfs een vierpuntsgordel, en is je noodhouding rechtop zittend, met je rug zo recht mogelijk, je hoofd naar achteren en je kin omhoog, en zittend op je handen.
De g-krachten zijn bij een vliegtuig meestal veel groter dan bij een auto (tenzij je met 120 tegen een muur knalt), en je wilt voorkomen, dat er ruimte is tussen je lichaam en het voorwerp waar je tegenaan zou komen door de g-kracht.
Met je rug in de reisrichting is de veiligste manier van reizen, dus in een bus of trein kan je zo'n plek kiezen. In een vliegtuig kan je dit helaas niet, tenzij je in een speciaal ingerichte zaken-jet vliegt.
Een airbag zou meestal niet zo snel opgeblazen zijn, dat het de voorwaartse snelheid van je bovenlichaam zou kunnen opvangen bij een vliegtuigongeluk, maar een veel belangrijkere overweging is, dat die opgeblazen bulten een enorme hindernis zouden zijn bij het snelle evacueren van het vliegtuig na de crash - je wilt dan zo veel mogelijk ruimte hebben om snel weg te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegtuigen hebben 2 puntsgordels