welke aandrijving heeft een vliegtuig?

ik wil graag weten uit wat de aandrijving van een vliegtuig bestaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Straal motoren, zuigermotoren met een propellor, of straalmotoren met een propellor, de zogenaamde 'turboprop'

Van straalmotoren bestaan veel verschillende varianten, in het begin van het straaltijdperk waren het vooral turbojets, waarbij alle lucht die aan de voorkant de motor in ging samen werd gedrukt, werd gemengt met brandstof, tot ontbranding gebracht werd en aan de achterkant onder hoge druk de motor weer verliet. Tegenwoordig hebben straal motoren een grote 'by-pass-ratio' dat wil zeggen dat er voor aan de motor een enorme 'fan' zit, maar een klein gedeelte van de lucht de motor in gaat voor verbranding en de rest van de lucht gewoon als koude lucht naar achteren geblazen wordt. Elke moderne airliner is tegenwoordig uitgerust met dit type straal motoren.

Een zuigermotor is in principe hetzelfde als wat er in je auto zit, maar in plaats van de willen wordt er in dit geval een propellor aangedreven.

Een turboprop is een kleine straalmotor waar een propellor aan gemonteerd is. In dit geval heb je dus en voortstuwing van de propellor en nog een klein gedeelte van de uitlaat van de straalmotor. Dit is een heel efficiente manier van voortstuwing maar minder geschikt voor echt hoge snelheden. De meeste turboprops gaan niet sneller dan 600km/u

Toegevoegd na 2 minuten:
*willen = wielen natuurlijk

En tussen de straalmotor en de propellor van een turboprop zit een vertraging die er voor zorgt dat de propellor niet te hard gaat draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vlietuig moter is een zogeheten turbofan. Een turbofan is een samenvoeging van de woorden turbine en fan. De fan is het grote wiel aan de voorzijde van de motor met daarop zogeheten schoepen of bladen. Deze fan wordt aangedreven door een turbine die je van buitenaf niet kunt zien. De turbofan levert stuwkracht door aan de voorzijde van de motor lucht aan te zuigen en in de motor te versnellen. Aan de achterzijde van de motor wordt de lucht van de fan samen met de uitlaatgassen met grote snelheid weggeblazen, waardoor het vliegtuig vooruit gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het filmpje is van een radiale straalmotor. Dit is het eerste type straalmotor. Omdat de luchtstroom in de motor eerst omhoog en daarna omlaag moet is dit type niet zo heel efficient. Voordeel is wel dit de motor vrij klein is. Tegenwoordige straalmotoren zijn van het axiale type. De lucht stroomt evenwijdig aan de as door de motor waardoor deze motor efficienter is. http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=ON0sVe1yeOk Dit is het juiste type.
Dat hangt ervan af wat je met het vliegtuig wil.
Een groot commercieel toestel heeft turbofan motoren.
Een kleiner commercieel toestel heeft turboprops.
De kleinste commerciële toestellen hebben zuigermotoren met een propeller.
En dan heb je nog de afwijkende types.
Een propeller kan je ook met een elektromotor op accu's of zonnecellen gebruiken. Maar je kan een propeller ook via een ketting met je eigen spierkracht zoals op een fiets aandrijven (zie filmpje).
En dan heb je ook nog de verschillende straal en raket motoren.
Dan heb je het bv over de SR-71 Blackbird met turbojet/ramjet motoren goed voor 3529 km/u.
Of de X-15 met raketmotoren goed voor 7274 km/u.