Waarom produceert de luchtbehandeling van een vliegtuig soms "stoom"?

Direct na de landing in Barcelona verscheen er ineens vrij veel witte "stoom" in de cabine. Deze "stoom" verscheen aan de zijkanten van het plafond en boven de raampjes. Ik had dit nog niet eerder meegemaakt. Vanzelfsprekend maakten sommige passagiers zich zorgen.

Ik vermoed dat deze "stoom" werd geproduceerd door de airconditioningsinstallatie.

Nu produceert een airconditioningsinstallatie natuurlijk vocht, maar normaal gesproken loopt dat als vloeistof weg.

Wat kan dan de stoomontwikkeling bij deze vlucht hebben veroorzaakt?

11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Voordat de airco aangezet wordt zit het vliegtuig vol met warme, vochtige lucht. Wordt er koele lucht ingeblazen, dan mengt zich dat met de warme vochtige lucht, en ontstaat iets koelere, vochtige lucht. Maar die lucht kan minder vocht vasthouden, dus condenseert het water. Ik heb het ook zelf enkele malen meegemaakt, dus heel zeldzaam is het niet. Op youtube staan er ook filmpjes van, o.a. http://www.youtube.com/watch?v=0rv9ec4TENY
gvrox