Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom produceert de luchtbehandeling van een vliegtuig soms "stoom"?

Direct na de landing in Barcelona verscheen er ineens vrij veel witte "stoom" in de cabine. Deze "stoom" verscheen aan de zijkanten van het plafond en boven de raampjes. Ik had dit nog niet eerder meegemaakt. Vanzelfsprekend maakten sommige passagiers zich zorgen.

Ik vermoed dat deze "stoom" werd geproduceerd door de airconditioningsinstallatie.

Nu produceert een airconditioningsinstallatie natuurlijk vocht, maar normaal gesproken loopt dat als vloeistof weg.

Wat kan dan de stoomontwikkeling bij deze vlucht hebben veroorzaakt?
 
 

11 jaar geleden
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voordat de airco aangezet wordt zit het vliegtuig vol met warme, vochtige lucht. Wordt er koele lucht ingeblazen, dan mengt zich dat met de warme vochtige lucht, en ontstaat iets koelere, vochtige lucht. Maar die lucht kan minder vocht vasthouden, dus condenseert het water. Ik heb het ook zelf enkele malen meegemaakt, dus heel zeldzaam is het niet. Op youtube staan er ook filmpjes van, o.a. http://www.youtube.com/watch?v=0rv9ec4TENY
(Lees meer...)
gvrox
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding