Hoe komt het dat propellervliegtuigen bij het dalen, voorafgaand aan de landing, de neus naar beneden richten en straalvliegtuigen naar boven?

Als ik op de A4 langs Schiphol of op de A13 bij Zestienhoven rij, valt me dat altijd op.
Beide typen doen de "touchdown", dus het landen op de landingsbaan zelf, natuurlijk wél met de neus omhoog. Het gaat me om de tijd net daarvoor.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij heeft het te maken met de situering van het landingsgestel aan de romp. Ik moet er niet aan denken dat een Boeing eerst met zijn neuswiel de baan raakt.

Als ze dalen doen beide dat met de neus naar beneden. Alleen gaat een sneller vliegtuig vaak al eerder door gerbuik van onder andere flaps wat achter over hangen. Een prop komt veel langzamer aan de grond dus hoeft pas heel laat de neus omhoog te bengen. Een fokker zal zo rond de 90 knopen landen een 747 140 tot 160

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100