Nee. Er zijn vaste vliegroutes. Niet alle vliegtuigen mogen over alle gebieden vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vliegen inderdaad een combinatie van grootcirkel, vaste vliegroute en gunstige straalstroom en het vermijden van zware storingen die tot op vlieghoogte invloed kunnen hebben. Ook moet het luchtruim van landen als Noord Korea vermeden worden.
In de bron zeer veel haken en ogen. Tegenwoordig zal de koers gebaseerd zijn op "performance based navigation" waarbij gezocht wordt naar een optimum in tijd en brandstofgebruik .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze vliegen ook om gebieden heen. Bijvoorbeeld bij onweer enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee, er zijn ook "drukke gebieden" b.v. in de buurt van vliegvelden, boven grote steden, waar men eigenlijk in een virtuele vlieg"snelweg"moet blijven, maar er zijn ook gebieden waar men min of meer vrij kan vliegen, omdat het er erg rustig is. Verder worden de vliegtuigen ook verteld door de diverse luchtverkeers torens van diverse landen welke route ze moeten volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Er zijn vaste vliegroutes gemaakt die vliegtuigen moeten aanhouden. Dit in verband met gebieden waar niet boven gevlogen mag worden, gebieden waar vaak slecht weer is enz. Deze vliegroutes zijn eigenlijk nooit hemelsbreed.