Klopt het dat vliegaanbieders ook treinreizen als 1e tussenstop gebruiken om concurrentievervalsing te omzeilen?

Ik kan v/a Brussel via Amsterdam goedkoper Vliegen naar Dubai. Echter blijkt de 1e reis een treinreis. Geen probleem die sla ik graag over. Echter mis ik iets met incheck regeltjes Is dit een bekend fenomeen om belgen de KLM in te lokken, maar waar ik de treinreis van mijn ticket kan negeren?

12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor veel vliegtuigmaatschappijen is het No show= No go
Volgens KLM moet de klant moet het product gebruiken volgens de voorwaarden.
Als een passagier zich niet meldt voor het eerste deel van een reis, gaat KLM er van uit dat de passagier geen gebruikt maakt van zijn ticket en komt zijn reis te vervallen.

Het programma kassa heeft dit uitgeprobeerd zie dit filmpje
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bedrog-vliegtuigmaatschappijen-no-show-no-go/speel/1/

Toegevoegd na 9 uur:
Wil er nog wel aan toevoegen dat volgens dhr Noorderhaven (directeur van het bedrijf EU-claim) dat hier sprake is van instapweigering door KLM en is haar handelwijze in strijd met de Europese wetgeving van rechten van luchtvaartpassagiers. Deze Europese wetgeving gaat boven de algemene voorwaarden van oa de KLM.

Volgens hem is het achterhaald dat in tijden waarin de consument gewend is zijn tickets online te boeken én in te checken, de luchtvaartmaatschappij zich beroept op niet komen opdagen (no show). “Je hebt je boardingpass al uitgeprint en als je ruimschoots op tijd bent, dan mogen ze je niet weigeren,”. Bovendien is het onnodig belastend voor het milieu en druist het in tegen de regels van een open Europese markt.

Ook de Consumentenbond vindt het niet meer van deze tijd dat omrijden en omvliegen beloond wordt met een lager tarief. Het is niet uit te leggen aan de passagier. “Dat het anders kan,” stelt dhr. Verhagen, “bewijzen luchtvaartmaatschappijen die deze beperking niet in hun voorwaarden hebben.” De bond wil met de industrie en de Europese overheid in overleg om een ander bedrijfsmodel te bepleiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je toevallig ook hoe het voor de terugreis zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het filmpje kon je wel uitstappen op schiphol zonder problemen
Frimu2
12 jaar geleden
Wel in mijn recht maar helaas het risico niet waard. Voor gedupeerden wel informatief om geld terug te claimen.

Andere antwoorden (1)

Die treinreis MOET je gebruiken. Als je niet kan bewijzen dat je er van gebruik heb gemaakt wordt je geweigerd op je vlucht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de terugreis kan je hem natuurlijk wel negeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
interessant. En apart (met oog op het milieu) is dit ook nog ergens terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
https://www.klm.com/travel/be_nl/plan_and_book/booking/booking_options/Travel_by_rail_with_a_KLM_ticket.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan nergens lezen in de link dat je verplicht bent deze treinreis te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch is het zo.
Frimu2
12 jaar geleden
Ik vind het ook een beetje tegenstrijdig. In het begin spreken ze over kunt de trein nemen. Echter iets verder word gesproken over annulering van de reis bij niet tijdig inchecken. Terwijl ik nog steeds mijn bagage in moet checken op het vliegveld , en ik hier dan nog ruim 15 minuten voor heb. Al met lijkt het een eenzijdige regelgeving. Waar van ik betwijfel of dit rechtmatig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is alleen als jij je treinkaartje ophaalt bij een airfrance balie zie het * Maar reis jij met de trein van bijv. Antwerpen naar Amsterdam, dan check jij pas echt in op Schiphol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het treinkaartje tonen bij het inchecken. De KLM is niet helemaal gek. Anders zou half Nederland een ticket boeken op de Belgische KLM site!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan wel twijfelen aan de rechtgeldigheid daarvan, maar daarmee krijg je geen boarding card. Hoogstens als je erg veel herrie schopt een reisje naar het cellenblok op Schiphol
Frimu2
12 jaar geleden
Zo lijk ik het ook een beetje te lezen.
In hun algemene voorwaarden tabblad. https://www.klm.com/travel/be_nl/customer_support/booking_conditions_carriage/article_6_to_10.htm Word er wel erg veel over deadlines gesproken. bla bla bla... Echter Spreken ze over 1e vervoerder, en tevens over vlucht. zou hier dat woordje vlucht niet staan zou, ik het er denk ik maar bij gelaten hebben. Maar mijn deadline qua vlucht heeft niets met de trein te maken. In het echt mag je een gemiste trein toch ook met een taxi inhalen. Beetje vaag dat je haast rechten gestudeerd moet hebben om die regel met een duidelijk nee te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag je het van mij uitproberen. Maar niet klagen als je wordt geweigerd en je je geld kwijt bent. Soms klinken dingen nu eenmaal mooier dan ze zijn
Frimu2
12 jaar geleden
Nee goedkoopvliegen....proberen doen we alleen met nieuwe aardappelen. Ik vraag het juist hier omdat ik al een addertje onder het gras vermoedde. En wil nou dat(10 punten meest waardevol addertje natuurlijk zien ook :-) Over dat de KLM niet gek is begrijp ik. Echter ik kan het niet bevatten Waarom het vanuit belgie incl extra treinreis kilometers ook nog eens behoorlijk goedkoper is. Bovendien vind ik het nog steeds raar dat een betaalde reservering zomaar totaal verbeurd verklaard kan worden. Terwijl je voor een bepaald gedeelte gewoon op tijd ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er op de route waarop jij vliegt geen low cost carriers actief? kan flink schelen. Wat ticketprijzen betreft, een voorbeeld over mijn eigen volgende reis. Ik ga in mei naar St Petersburg. Een rechtstreeks KLM ticket vanaf Amsterdam zou €370 kosten. Mijn vluchten met SAS, met een overstap te Stockholm €211 Vluchten met een overstap zijn over het algemeen (veel) goedkoper dan rechtstreekse vluchten. Rechtstreekse vluchten ziet men als meer comfortabel dan vluchten met overstap. De treinreis van Belgie naar Nederland wordt in dit geval gezien als overstap. Een vliegticket is altijd alleen geldig als je het hele ticket gebruikt. In dit geval is de treinreis België- Nederland een deel van dit ticket. Om het nog sterker te maken. Veronderstel dat je je heenreis niet maakt en later met een andere of dezelfde maatschappij wel naar je bestemming gaat, dan is je terug reis ook niet geldig. (dit geldt niet bij low cost carriers)