op hoeveel km afstand daalt een vliegtuig en met welke snelheid en hoogte?

bijv.
10km van landingsbaan 1000 meter hoogte en snelheid van 600 km...

Hoeveel is dit ongeveer en vanaf hoeveel km word de daling naar een airport ingezet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt dit beter vragen bij de luchtverkeer toren. Had ik ook ooit gevraagd. Even bellen...

Het beste antwoord

Een vliegtuig daalt meestal met een glijpad van ongeveer 3°. In de luchtvaart wordt voor afstand de nautische mijl(NM) gebruikt. Een nm staat gelijk aan 1852 meter of 6080 voet.
Voor elke mijl die het vliegtuig over de grond aflegt moet het vliegtuig 319 voet dalen(tangens3 * 6080). Voor elke 1000 voet die we dalen hebben we dus 3 mijl nodig. Wanneer een vliegtuig van kruishoogte gaat dalen zal hij eerst een hoge snelheid aanhouden. Meestal geldt onder de 10000 voet een snelheidsristrictie van 250 knopen. Een knoop is een nautische mijl per uur dus 1,852 kilometer per uur. Het vliegtuig daalt met idle(stationair) vermogen. Om af te remmen tot 250 knopen zal het vliegtuig dus even horizontaal moeten gaan vliegen. Hieraan moet worden gedacht tijdens de planning.
Dus stel dat we op een kruishoogte van 36000 voet vliegen en we willen gaan landen op een vliegveld dat zich op 1000 voet bevindt. We moeten dus 35000 dalen. 35*3 = 105nm. Hier tellen we voor het gemak 10 mijl bij op om af te remmen dus komen we uit op 115 mijl.

Wanneer je deze manier toepast op jouw gegeven voorbeeld kom je op het volgende uit:
Op 1000 meter hoogte(= ongeveer 3300 voet), 3,3*3 = 10 mijl = 18,5 km.
Op 10 kilometer afstand(= ongeveer 5 mijl), 5*300 = 1500 voet = 457 meter. Dit is dus de andere kant op gerekend.
De combinatie van de waarden in jouw voorbeeld komen dus eigenlijk overeen met een veel steiler glijpad van ongeveer 6 graden. Als je dan ook nog de snelheid van 600 kmh hebt ga je het niet redden.

De piloten hebben ook nog te maken met de verticale snelheid. Stel dat we een snelheid hebben van 300 knopen. Om het glijpad van 3 graden vast te houden zullen we ongeveer 1500 voet per minuut moeten dalen. Zijn we afgeremd naar 250 knopen dan moeten we met 1250 voet per minuut dalen. Het sommetje dat je hiervoor kunt gebruiken is Grondsnelheid * 5 = verticale snelheid. Dus wanneer de horizontale snelheid hoger wordt moet ook de verticale snelheid hoger worden.

Dit zijn geen exacte berekeningen. Ze worden gebruikt om ongeveer te controleren of je goed uitkomt. De grote kisten hebben de flight management computer(FMC). Deze rekent alles veel nauwkeuriger uit en houdt rekening met allerlei factoren zoals wind.

Het klinkt misschien ingewikkeld allemaal maar als je de simpele formules onthoud is het niet zo moeilijk. En een plaatje om het geheel wat duidelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HEEL ERG BEDANKT! Echt waar! Dit is precies naar wat ik zocht! Bedankt! Bent u zelf piloot dat u dit allemaal weet?

Andere antwoorden (1)

Een vliegtuig begint ongveer 200 km van schiphol te dalen .
En om de rest te volgen kan je beter op www.casper.frontier.nl kijken .
Op die site kun je de vliegtuigbewegingen zien .
Klik op het vliegtuigje en dan zie je de informatie .
Alleen wordt de hoogte in ft weergegeven .
En de snelheid in kts .
1 ft =0.3048 km .
1 kts = 1.852 km per uur .