hoe kan je je voorbereiden op de eerste keer vliegen qua angst en misselijkheid?

ik ga binnenkort voor het eerst vliegen, ik ben nogal snel misselijk in de auto en heb dus het vermoeden dat het vliegtuig ook niet echt goed zal gaan? of is dit een heel anders soort van reizen? ook ben ik nogal snel bang voor het onbekende, ik kan bijvoorbeeld heel slecht tegen attracties van een park als ik niet weet wat er komt, al vertellen mensen mij dat hij hoogstens 5 km per uur gaat, hoe kan ik me hier de eerste keer het beste op voorbereiden?
alsjeblieft wat tips!
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Een vliegtuig is, na de lift, het veiligste vervoermiddel ter wereld. Natuurlijk gaat er wel eens iets fout, maar bedenk dat er per jaar vele miljoenen vluchten worden uitgevoerd, die in de meeste gevallen gewoon veilig aankomen. Een piloot is zeer goed opgeleid en moet ieder jaar allerlei trainingen volgen om op de hoogte te blijven van nieuwe procedures op het gebied van veiligheid. Een piloot wil zelf ook niets liever dan veilig aankomen op de plaats van bestemming! In het autoverkeer komen jaarlijks in Nederland alleen al tientallen mensen om het leven. Tel daarbij de de doden in het verkeer in alle andere landen op, en je hebt een gigantisch aantal verkeersslachtoffers. Het aantal mensen dat omkomt bij vliegtuigongelukken valt daar eigenlijk bij in het niet.

Wat dat betreft hoef je dus niet bang te zijn.

Vliegen vind ik zelf niet zo prettig, gewoon omdat het toch een wat onnatuurlijke manier van reizen is en je soms last kan hebben van een jet lag (na lange vluchten naar andere continenten). Maar als je goed uitgerust het vliegtuig instapt en je verheugt op datgene wat je gaat doen op de plek van bestemming (vakantie?), dan valt het echt mee. In het vliegtuig word je ook goed verzorgd: je krijgt eten, drinken, en op de lange trajecten een dekentje om te kunnen slapen en een filmpje om de tijd door te komen. Je kan zelf nog een boek meenemen ofzo, om jezelf te vermaken en een beetje afleiding te vinden.

En de stewardessen zijn over het algemeen heel vriendelijk. Mocht je een beetje angstig zijn, dan kun je dat altijd aangeven bij een stewardess. Zij zal daar rekening mee houden en je op je gemak stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ten eerste, vliegen is helemaal niet eng. Het is alleen maar een mooie ervaring om zoiets een keer te hebben gedaan. Voor de misselijkheid kun je speciale tabletten halen die ervoor zorgen dat je niet misselijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een gratis E-book dat je helpt je vliegangst te overkomen:

http://www.vliegangstcursus.nl/

Er bestaat ook een 2 daagse cursus die je van je vliegangst kan afhelpen:

http://www.plusonline.nl/reizenenvrijetijd/artikelen/artikel/1151/in-twee-dagen-van-je-vliegangst-af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!
Ik heb 1x gevlogen en ben voornemens dit vanwege de misselijkheid nooit meer te doen. Ik reageer ook erg sterk op boten en bussen, weet niet of jij dat ook hebt? Mijn vriendin is doktersassistent en die vertelde over pleisters die je achter je oren (?) kunt plakken, je kunt ze bestellen via je huisarts. Heb het niet geprobeerd, maar misschien is het een oplossing voor je! Verder lijkt het me belangrijk dat je uitgerust en ontspannen aan je reis gaat beginnen, zodat je je stress zoveel mogelijk kunt wegrelativeren. Goede reis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze niet het idee bedoelt maar meer de onverwachte bewegingen. Je kunt het beste rekening meehouden als je over zee of bergengebied gaat het vliegtuig erg turbulent kan zijn.(en dus een soort van stuitert op de lucht) dit is geen reden voor angst of paniek. Dit is heel normaal en gebeurt bijna elke vlucht. voor de rest kunnen bochten stijler lijken dan dat ze zijn voor sommige mensen. de piloten weten echt wel wat ze doen en ze zijn er lang en goed voor opgeleid. in het vliegtuig kan je welliswaar snel misselijk worden maar ik word bijv. in de auto gauw ziek maar in het vliegtuig niet. Je kan ook rekening houden met druk op de oren. Hiervoor kan je neusspray gebruiken. Die is zo zonder recept te krijgen bij de aphotheek. zelf heb ik al 26 keer gevlogen en nog nooit iets ergs of engs meegemaakt. ook voor slecht weer hoef je niet bang te zijn want ze weten echt wat ze doen. Geloof me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vliegen is helemaal niet eng en helemaal niet gevaarlijk want een vliegtuig is het veiligste voertuig dat bestaat want een een auto ongeluk gebeurt veel vaker zelfs meer mensen overlijden er aan fiets ongelukken dan aan vliegtuigongelukken alleen lijkt het zo omdat bijna elke vliegtuig ramp op tv komt en een auto ongeluk komt maar zelden op tv

TIP: neem kauwgom mee het helpt tegen angst enzo en als je rechts bent doe een papier propje in je linker oor helpt tegen misselijkheid en als je links bent in je rechteroor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal bij de apotheek Primatour tabletjes. Daar komt bij dat je lichaam erg snel went aan het eventuele schommelen van een vliegtuig. Een auto, bus en zelfs een trein schommelt meer trouwens. Kauwgom, boek, mp3, een fototoestel en gewoon genieten -foto's maken- want het uitzicht is zo mooi! Bij het opstijgen en bij het dalen krijg je een soort van in de lift gevoel, de vlucht zelf is lekker uit het raampje kijken, jezelf entertainen of slapen. Je kan aan boord trouwens lekkere dingen kopen, kost wat maar wel leuk :-) En mensen kijken :-) De sfeer op het vliegveld is al grappig, heen en weer lopende mensen, raden wie waar vandaan komt aan de hand van bagage en kleren, taxfree shoppen en tijdens het wachten kan je de vliegtuigen al zien. Veel plezier want het is echt leuk om te doen!