Wordt de rotatiesnelheid van vliegtuigwielen tijdens de landing gestuurd?

Bestaat er een mechanisme wat ervoor zorgt dat de wielen van een vliegtuig tijdens de landing dezelfde (omtrek)snelheid hebben als die van het vliegtuig?

Ik zie altijd zoveel rubber op de landingsbanen. Het lijkt mij efficiënt als dit 'gestuurd' kan worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

1) De wielen worden niet aangedreven
2) De wielen worden ook niet 'op snelheid' gebracht voor de landing.
3) Er worden evenmin schijfremmen gebruikt als primaire remmethode (zie hieronder).

Een goed uitgevoerde landing is er een waarbij onder de juiste hoek wordt aangevlogen, eigenlijk is dat een verkeerde term, want je vilegt een vliegtuig niet 'aan de grond' je laat het landen. Doe je dat goed dan verlies je over een vooraf te bepalen afstand een voldoende hoeveelheid hoogte en snelheid, waardoor je met de juiste snelheid de grond raakt (en dus niet het gehele landingsgestel er vanaf komt) dan is het afhankelijk van het type vliegtuig nog mogelijk om te remmen met bijvoorbeeld: bepaalde vleugelkleppen, zgn. luchtremmen, remparachutes, straalomkeerders, een soortgelijk mechanisme als de straalomkeerder maar dan met een turbopropmotor, het terugdraaien van de pitch (spoed) van de propeller(s) tot een hoek die als het ware functioneert als een 'achteruit' etc. etc. Pas als het toestel daarna voldoende vaart heeft geminderd wordt er eventueel op de wielen geremd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hoort de banden ook flink piepen, dus kennelijk moeten ze nog op snelheid komen. En ja dat kost veel rubber, maar een elektromotor die ze op snelheid brengt betekent extra gewicht, maar vooral kans op storing; het is vervelend als een wiel op snelheid is en het andere staat per ongeluk nog stil. Ik denk dat het laatste argument i.v.m. de veiligheid de doorslag geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Casp, er zitten zelfs meer motoren in het vliegtuig. Die maken een reuze lawaai, nooit opgemerkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Casp, je hebt er duidelijk geen verstand van. Probeer dan ook geen antwoord te geven, voor iemand je foute antwoord gaat accepteren als waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Casp, de wielen worden toch echt niet aangedreven bij 99,999% van de toestellen. De motor (straalmotor, propellerverbrandingsmotor of een combinatie (turboprops e.d.)) zorgt voor de voortstuwing tijdens taxiën en opstijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Casp
Het remmen veroorzaakt veel meer slijtage dan het plotseling op snelheid komen. Dus het helpt niet echt. En daar komen de argumenten nog eens bij, zoals zwaar/ingewikkeld/duur.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De zijkant van de wielen slijt nauwelijks en al helemaal niet door de remschijven.
AWM
14 jaar geleden
Dat zou wel een nieuwe kick aan het vliegen geven, Bart!
AWM
14 jaar geleden
Hier en nu.
De wielen worden niet aangedreven voor de landing. Ook niet voor het opstijgen overigens: dit doet de straalmotor van het vliegtuig, de wielen zelf worden niet aangedreven.

Het klopt dat de wielen kort slippen voor ze op snelheid komen, maar de wielen zijn heel snel op snelheid. Bij het afremmen gaat ongeveer net zoveel rubber verloren. Het aandrijven van de wielen zou technisch ingewikkeld worden, gezien de krachten die op de wielen vrij komen. Bovendien zou de besparing verwaarloosbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit gebeurt niet. Het blijkt onnodig complex en niet rendabel te zijn om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Althans, volgens iemand die ik ken die piloot is.