Waarom ontstaan er bij mist vertragingen in de lucht?

Elk verkeersvliegtuig heeft een automatische piloot dus hoeft mist toch geen invloed te hebben op het starten en landen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Zoals gezegd kan een modern vliegtuig automatisch landen op een baan met een ILS. Dit betekent echter niet dat dit zo maar kan of mag. Bij mist heb je een landingsbaan nodig met een ILS van de categorie II of III en moet de luchthaven “lage zichtbaarheidsprocedures” gestart hebben. Dit betekent o.a. Dat er geen andere vliegtuigen of voertuigen in de buurt van de ILS-zenders mogen komen omdat dit interferentie met geleidingssysteem zou kunnen veroorzaken. De vliegtuigen in eindnadering moeten om die reden ook verder uit mekaar gehouden worden. (De capaciteit van een luchthaven zal bij mist dus lager zijn, wat meestal vertragingen tot gevolg zal hebben.) De ILS-installatie moet bovendien ook uitgerust zijn met een noodgenerator die zonder onderbreking de voeding van de ILS-installatie kan overnemen. De lijst met technische vereisten die aan een CAT II of III ILS worden gesteld is pagina's lang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bovenstaand vrijwel correct. Echter niet elk vliegtuig kan op ILS landen. Als het slecht zicht is gaan met name de kleinere / oudere kisten uitwijken naar een andere luchthaven.

De grootste vertraging is gewoon capaciteits beperking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij slecht zicht nemen de eisen om te mogen landen toe. Het gebied om de landingsbaan heen, de protected area, moet bij dichte mist vliegtuigvrij zijn. Bij het landen maken vliegtuigen gebruik van het Instrument Landing System (ILS). Voorgaande gelande vliegtuigen, die net naar de terminal taxiën, reflecteren de signalen van deze elektronische landingsgeleiding, hetgeen storingen geeft. Bij goed zicht is een kleine verstoring niet erg voor een landend vliegtuig, de piloot ziet immers de landingsbaan. Bij slecht weer niet. Een kleine afwijking kan dan catastrofaal zijn. Daarnaast rijden de gelande vliegtuigen veel langzamer uit de protected area dan bij goed weer, zodat de landingscapaciteit bij een zelfde veiligheid erg afneemt."