Blijft een vliegtuig soms zweven voor de landing?

Toen ik onlangs terug van vakantie kwam, bleef het vliegtuig voor de landing een hele tijd precies zweven in de lucht, je hoorde de motoren niet meer en het was precies een sissend geluid. Worden de motoren dan afgezet en blijft het inderdaad zweven of hoe gaat dit precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Bij de landing moet het vliegtuig zo langzaam mogelijk gaan. De motoren draaien dan stationair, en dat hoor je niet. Wat je dan juist wel hoort is de airconditioning.
Overigens, als de motoren uitvallen valt het vliegtuig niet uit de lucht. Het is dan "gewoon" een zweefvliegtuig geworden. Hij zal dan langzaam dalen, waarbij hij nog snelheid houdt, op dezelfde manier als wanneer je met je fiets een helling afrijdt.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een normaal passagiers vliegtuig kan niet in de lucht blijven hangen/zweven.
Als het niet mogelijk is om te landen moet het vliegtuig in cirkels blijven vliegen boven de landingsbaan.
Het kan zijn dat het vliegtuig waarin jij zat wat langzamer ging omdat er een korte vertraging was op het vliegveld, maar de motoren uitzetten kan niet. dan valt het vliegtuig uit de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Het vliegtuig is dan een zweefvliegtuig geworden, en valt niet uit de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen gewoon zweven een paar jaar geleden een 737 zonder brandstof een serieus eind verder geland al zwevend ernaar toe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de motoren echt UIT zet dan stort je echt wel neer hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder dan een echt zweefvliegtuig, maar al dalend kan een vliegtuig wel degelijk zweven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo, maar een vliegtuig kan niet midden in de lucht stil blijven hangen en dan op dezelfde hoogte blijven.
Vlak voor touchdown zal het vliegtuig zijn neus optrekken en afvangen (Flaren) de motoren gaan idle (Stationair) en dan heb je een kort glijmoment. (zweef) en hij remt behoorlijk af
Direct na touchdown gaat het gas er weer op en zet men de trustreversers (kleppen rond de motor die de uitlaat stroom naar voren richten) aan om te remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een toestel "slam dunken". Als je te hoog aankomt vliegen voor de landing kan je snel hoogte verliezen door de motoren in idle te zetten en de flaps en gears te laten zakken. De motoren zet je dus niet uit maar ze draaien stationair. Doordat je snel hoogte verliest lijkt het alsof je zweeft.