Waarom vliegen er geen Concordes meer?

je ziet ze nergens meer

Concorde kon sneller dan het geluid... Boeing 747 niet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was me niet eens opgevallen;-)

Het beste antwoord

Op 25 juli 2000 kwamen 113 mensen (100 passagiers, 9 bemanningsleden en 4 mensen op de grond) om het leven bij een ramp met een Concorde van Air France.
De ramp leidde tot lagere aantallen passagiers en hogere onderhoudskosten, en heeft zo bijgedragen aan de versnelde beëindiging van het Concorde-programma in 2003.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hij was te duur om te vliegen. Commercieel niet rendabel dus. Maar wel mooi.....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door een ramp werd het aantal passagiers in 2003 minder en de kosten voor onderhoud waren zeer hoog vandaar dat ze op 24-10-2003 de laatste vlucht hebben gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kostten meer,dan ze opbrachten en na de crash vond men het wel zo veilig om ze aan de grond te houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 30 jaar dienst hadden ze een te dure upgrade nodig om nog winstgevend te kunnen zijn voor de maatschappijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 25 juli 2000 kwamen 113 mensen (100 passagiers, 9 bemanningsleden en 4 mensen op de grond) om het leven bij een ramp met een Concorde van Air France. Het toestel steeg in Parijs op met een brandende brandstoftank, probeerde nog een noodlanding te maken, maar werd onbestuurbaar en stortte ruggelings neer op een bijgebouw van een hotel in het dorp Gonesse, even ten noordoosten van Parijs. De British Airways Concordes en de resterende vijf Air France Concordes werden direct na het ongeluk aan de grond gehouden. British Airways nam echter de beslissing, na het overwegen van de risico's, om een dag later alweer commerciële vluchten uit te voeren. Op 16 augustus 2000 werden ook de BA-Concordes door de luchtvaartautoriteiten aan de grond gehouden, door het intrekken van het bewijs van luchtwaardigheid.

Volgens een later gepubliceerd onderzoeksrapport was de Concorde bij de start over een metalen beugel gereden (losgekomen van een motor van een DC-10 die even daarvoor was opgestegen) die op de startbaan lag. Hierdoor klapte een band van het landingsgestel en sloegen stukken van die band tegen de linkervleugel (tevens brandstoftank). Dit veroorzaakte een schokgolf, waardoor de brandstoftank scheurde. De lekkende brandstof begon te branden door vonken van de bekabeling van het landingsgestel die eveneens bij de klapband was beschadigd. Bovendien kwamen stukken rubber via de luchtinlaat in de twee linkermotoren terecht die daardoor uitvielen. Omdat het landingsgestel niet meer kon worden ingetrokken was de luchtweerstand zo groot dat de twee resterende motoren het toestel niet meer in de lucht konden houden. De brand zelf verwoestte in korte tijd de besturingsorganen van de linkervleugel. Door het verlies van stuwkracht en bestuurbaarheid was het toestel niet meer in de lucht te houden en stortte het binnen een minuut na opstijgen neer.

Einde in 2003

Landing bij de laatste vluchtDe ramp leidde tot lagere aantallen passagiers en hogere onderhoudskosten, en heeft zo bijgedragen aan de versnelde beëindiging van het Concorde-programma in 2003.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Concorde_(vliegtuig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het commercieel niet meer haalbaar was. De Concorde is eigenlijk nooit een succes geworden vanaf het begin daar ze bijna nergens mochten landen. Daarnaast verbruikte het toestel te veel brandstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ramp was in tegenstelling tot wat men heir beweert niet de hoofdreden maar een druppel die de laatste zet gaf.
DE concorde is ook nooit helemaal financieel dekkend geweest dus ook dat was niet de directe reden om te stoppen. De concorde was meer een visitekaartje.
Een project van Britisch Airways en Air france. Later nog getracht te kopeiren door de Russen!

Een concorde heeft enorm veel te lijden tijdens een vlucht. Hij zet bijvoorbeeld op topsnelheid gewoon centimeters!!! uit!.
Dat heeft enorm veel impact op de body en de systemen waren sterk verouderd. De upgrade zou te duur worden, er was minder vertrouwen door de crash. Daarom is Air france er direct mee gestopt. Voor wat mijn geheugen mij zegt is Britisch Airways er pas wat later meegestopt. en niet direct na of door de ramp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van het begin af aan was de Concorde een prestige project. Ik mag mij zelf gelukkig prijzen dat ik een vlucht van New-York naar Londen heb mogen meemaken in een Concorde. In tegenstelling van wat een hoop mensen denken, vlieg je maar heel kort supersonisch daarna heeft het toestel te weinig brandstof over om de romp te koelen. De romp zet uit door de warmte welke ontstaat door de wrijving van de lucht boven mach1, de romp wordt daarom gekoeld met de brandstof na een minuut of dertig is er te weinig brandstof (plus het is te warm geworden) om het nog rond te pompen. Tussen de cockpit wand en het BWK paneel zat geen ruimte maar na een half uur supersonisch kon je je hand er tussen steken.
Ook is het toestel zeer krap twee stoelen, gangpad, twee stoelen. (nou ja stoelen, met maatje 34 zat het redelijk)
Het plan om te stoppen met de Concorde was er lang en het tragische ongeluk heeft dit alleen bespoedigd.
De exploitatie kosten van de Concorde waren twee keer zo hoog als de opbrengsten dus commercieel was het een flop.
Daarbij komt ook nog dat de Concorde zo ongelooflijk veel herrie veroorzaakte dat hij op de meeste vliegvelden niet welkom was en ook had hij nog eens een behoorlijk lange startbaan nodig.
De luchtvaart heeft wel een hoop geleerd van de ontwikkeling van de Concorde dus een heel hoop toepassingen worden nu nog steeds (soms in modernere versie) gebruikt in de industrie.
Ook voor de ontwikkeling van de toekomstige strato cruisers heeft de Concorde een hoop bruikbare data opgeleverd.