Kun je digitaal inchecken voor een vlucht schiphol?

Ticket staat op smartphone, is dat voldoende?

Toegevoegd na 1 uur:
Boardingpass staat op smartphone, is dat voldoende om in te chechen bij klm en transavia?

8 jaar geleden
1.4K
tinus1969
8 jaar geleden
Welke luchtvaartmaatschappij?
constant
8 jaar geleden
Klm en Transavia en Easyjet

Het beste antwoord

Je ticket heb je niet nodig, je hebt een instapkaart nodig.

Bij veel vliegmaatschappijen is het inderdaad mogelijk om digitaal in te checken, en (dus) je instapkaart te krijgen. Vanzelfsprekend lukt dat alleen als je hebt geboekt, dat wil zeggen: als je je ticket al hebt. Dat ticket is overigens meestal een e-ticket, dus geen papieren ticket meer.

Na het inchecken heb je dus je instapkaart. Je kunt kiezen of je die afdrukt op papier, of als QR-code op je smartphone zet. Met beide kun je bij de gate instappen.

Of dit alles mogelijk is, hangt af van de vliegmaatschappij. De meeste gebruikelijke maatschappijen ondersteunen dit proces. Het digitaal inchecken is echter pas vanaf een bepaald moment beschikbaar; dat kan bijvoorbeeld 36 uur voor de geplande vertrektijd zijn.