Hoe heet dat stemmetje dat je in een vliegtuig hoort dat dingen zegt als 1000 en bij 400 hoor je Approaching Minimums, en het telt dan af ?

Het lijkt me niet de GPWS want die waarschuwt voor te lage hoogtes denk ik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het GPWS heeft veel verschillende functies. Het systeem ontvangt zijn gegevens van: De radiohoogtemeter, machmeter, air data computer(o.a. luchtdrukhoogte en luchtdruksnelheid), glijpad, positie landingsgestel, positie flaps en het navigation system.

Mode 1: reageert wanneer het vliegtuig te snel daalt. Meestal op grotere hoogte want de input is air data computer en niet de radiohoogtemeter. "SINK RATE, SINK RATE" & "WHOOP WHOOP PULL UP"

Mode 2: reageert wanneer het vliegtuig te snel op het terrein afkomt. Inputs zijn radiohoogtemeter, luchtdrukhoogtemeter, configuratie en machmeter. Met oa het machgetal wordt de hoogte bepaald vanaf welke hoogte de waarschuwingen worden gegeven."TERRAIN, TERRAIN" & "WHOOP WHOOP PULL UP"

Mode 3: reageert wanneer er hoogteverlies optreedt na het opstijgen. Deze waarschuwing wordt gegeven tussen 50 en 700 voet radiohoogte. "DON'T SINK"

Mode 4a: reageert wanneer het vliegtuig op terrein af vliegt met het landingsgestel omhoog. Inputs zijn radiohoogtemeter, positie landingsgestel en machmeter. De snelheid bepaald welke waarschuwing wordt gegeven. "TOO LOW GEAR" of "TOO LOW TERRAIN".

Mode 4b: is hetzelfde als 4a alleen dan voor de flaps.

Mode 5: reageert wanneer het vliegtuig onder het glijpad komt tijdens de nadering. "GLIDE SLOPE"

Mode 6a: reageert wanneer het vliegtuig tijdens de nadering onder de geselecteerde minimum radiohoogte daalt. Dit is dus een van de calls die jij bedoelde. "MINIMUMS, MINIMUMS"

Mode 6b: geeft de hoogte call-outs en bank-angle waarschuwing. De operator van het vliegtuig kan aangeven bij welke hoogtes het gpws moet reageren. "2500" "1000" "500" "100" "50" etc & "BANK ANGLE"

Mode 7: geeft een waarschuwing wanneer er (een kans op) windshear(downburst) is. Inputs zijn: grondsnelheid, luchtdruksnelheid, luchtdrukhoogte, radiohoogte en tegenwoordig zelfs radar. "WINDSHEAR, WINDSHEAR"

Er bestaat ook het EGPWS, dit staat voor Enhanced ground proximity warning system. Het gewone gpws ontvangt zijn gegevens die te meten zijn. Gpws kijkt als het ware niet vooruit. Het egpws bevat een database met terreindata. De bergen staan opgeslagen in een computer zegmaar. Hierdoor kan het systeem verder vooruit kijken en eerder waarschuwen als men bijvoorbeeld op een steil klif af vliegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie reactie op deze vraag voor het vervolg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De flap/gear inhibit switch is een knop in de cockpit waarmee de piloten het systeem gedeeltelijk uit kunnen schakelen(mode 4a/b). Zoals de naam al zegt zullen er geen waarschuwingen worden gegeven wanneer de configuratie niet klopt voor een normale landing. Wanneer er een probleem met het landingsgestel is zal er dus geen waarschuwing zijn wanneer men met het landingsgestel omhoog gaat landen.
Het (e)gpws geeft geen waarschuwingen of instructies met betrekking tot ander verkeer zoals Etab eerder zei. Dit is TCAS, traffic alert and collision avoidance system. Dit is wat ik je kan vertellen over gpws, hoop dat je het nu een beetje begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja bedankt:)

Andere antwoorden (1)

Ground warning system.
Zit in een totaal pakket waar ook waarschuwingen in zitten voor collision (aanvaringsgevaar) te laag (to low to low, pull up pull up.
Te hoog banking level, etc etc.