Waarvoor dient het metalen pinnetje wat je in elk vliegtuigraampje ziet? (tussen het dubbele glas) rond dit pinnetje zie je ook vaak vocht of ijs

Het pinnetje is ongeveer een centimeter lang en 1 tot 2 millimeter doorsnee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet een pinnetje, maar een gaatje, en is bedoeld om drukverschillen in de cabine op te vangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het lijkt misschien metaal door de lichtbreking in het doorzichtige materiaal rond het gaatje. En dat ijs komt ook door dat gaatje, vochtige lucht komt erdoor naar "buiten", richting de koude, buitenste ruit, waar het condenseert/bevriest.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik maar denken dat het een pinnetje was.
Dank je voor je antwoord!!!

Andere antwoorden (1)

Als het bij de rand is . Dan is het voor de temperatuurverschillen om zo de druk op de ramen te verminderen. Bron docent natuurkunde en iemand die bij airbus de cabine maakt

Toegevoegd na 1 minuut:
Want hitte zet uit en kou krimpt en gebeurt dat steeds kun je na ca 5 vluchten een nieuwe raam erop plakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie, alleen begrijp ik nog niet hoe het pinnetje de druk op de ramen verminderd.
En wat doet het ijs of vocht precies op die plek.
Het pinnetje zit inderdaad 1 tot 3 cm boven de onderrand.