Als je in het vliegtuig hevige oorpijn krijgt tijdens het landen ,kan je er doof van worden?

de pijn is heftig,alsof je trommelvlies aan het scheuren is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik heb het ook eens gehad, ben na het landen nog 2 dagen doof geweest aan één oor.
Er verder geen blijvende schade aan over gehouden.

Sindsdien draag ik als ik verkouden ben en moet vliegen altijd van die earplugs voor in het vliegtuig. Ze halen de druk en de pijn niet helemaal weg, maar het is veel beter uit te houden dan zonder dopjes en sindsdien ook nooit meer doof geweest na de landing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je je oren niet kan klaren, dan kan je inderdaad oorschade oplopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het trommelvlies kan bijv knappen. Een trommelvliesscheur geneest spontaan binnen 2 weken en laat in de regel geen blijvende gehoorschade achter.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als je gaat vliegen terwijl je heel erg verkouden bent, kan het zijn, dat je slijmvliezen zó gezwollen zijn, dat je het drukverschil (vooral tijdens het landen) niet weg kunt slikken. Hierdoor trekt je trommelvlies naar binnen (de druk buiten je oor is dan nl hoger, dan de druk achter je trommelvliezen), en dat is enorm pijnlijk. Zoals hierboven al vermeld, kan je trommelvlies scheuren, en dat geneest weer - net als bij het doorprikken van je trommelvlies door een dokter. Maar als het niet zover komt, en ze dus naar binnen getrokken staan na de landing, kan je inderdaad (tijdelijk!!!!) doof zijn. Als je slijmvliezen in de dagen na je vlucht slinken, zullen je trommelvliezen openspringen (dat voel je duidelijk), en dan is je doofheid weer over.
Dat kan soms zelfs pas 2 of 3 dagen ná je vlucht gebeuren!!
Dus je kunt inderdaad doof zijn na een vlucht, maar dit is geen blijvende doofheid.
Eeuwig een (te harde) MP3-speler in je oren, of vaak naar popconcerten gaan is véél 'gevaarlijker' om je gehoor blijvend te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee echt doof denk ik niet, ik ken de pijn en ook een dag of wat helemaal doof zijn. Tegenwoordig doe ik van die speciale dopjes in mijn oren en bij het stijgen en landen ga ik heel veel kauwen op snoepjes en/of kauwgom.
Op die manier is de pijn een stuk minder en ben ik niet meer totaal doof na het landen. Blijvende schade heb ik er (nog) niet aan over gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EarPlanes verlichten ongemak van de oren tijdens stijgen en landen en reduceren scherpe geluiden.

Uit onderzoek onder vliegpassagiers is gebleken, dat maar liefst één op de drie reizigers last heeft van het drukverschil tijdens stijgen en dalen. Oorpijn, hoofdpijn of duizelingen kunnen het gevolg zijn.

Speciaal hiervoor zijn de EarPlanes ontwikkeld. Dit zijn drukregulerende oorpluggen, gemaakt van zacht siliconen. Een poreus keramisch filtertje zorgt ervoor dat de druk geleidelijk aan het oor binnen kan komen. (Normaal gebeurt dit in één keer, dit voelt alsof de oren dichtklappen). Het oor is hierdoor in staat zich aan te passen aan deze nieuwe luchtdruk en kan de verandering goed opvangen.