Waarom worden de motoren van een vliegtuig één voor één gestart?

Op het vliegveld zag ik dat de motoren van een vliegtuig één voor één worden gestart. Dit zag ik zowel bij vliegtuigen met straalmotoren als bij vliegtuigen met propellors.

(Overigens geldt dat alleen voor het starten. Het gaat wel een beetje gelijktijdig in de zin dat motor 2 al wordt gestart terwijl motor 1 nog niet helemaal op toeren is gekomen.)

Waarom worden de motoren één voor één gestart?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De energie voor het starten komt van de APU (auxiliary power unit), een kleine gasturbine in de staart van het toestel. Het vermogen is beperkt, dus die kan niet alle motoren tegelijk starten. Toegevoegd na 2 minuten: Verder komt het ook wel eens voor dat een motor bij het starten wat kuren vertoont (steekvlammen, rookontwikkeling, vibratie), dus dan weet je ook meteen welke motor direct uitgeschakeld moet worden als er wat trilt/knalt :)

Omdat je je aandacht maar op 1 tegelijk kunt richten. Het is niet alleen starten, maar de meters in de cockpit geven veel meer aan en die waarden moeten allemaal met een checklist worden gecontroleerd.

Heel simpel zoals al aangegeven. Men monitort de opstart per motor. Als het nodig is kan men dan zich daarop direct concentreren en niet de start van de 1,2 of 3 andere bezighouden. Als de APU het was, had men wel een zwaardere erin gezet en een APU is geen NO GO item, (verbod te vertrekken) want dan start men met de turbo tiger (Dat is een vrachtwagentje dat constant paraat is om bij defecte apu een vliegtuig toch straat power te geven.)

Vliegtuigen met straalmotoren starten met behulp van lucht. Deze lucht komt van de APU of een air unit. Deze APU / air unit zou teveel lucht moeten leveren voor het opstarten van alle motoren tegelijk. De start sequens is ook voor het monitoren van de te starten motor, belangrijk zijn onder andere de parameters N1, N2, Ignition, fuel flow, light-up en EGT. N1 en N2 zijn de RPM van turbine en compressor Ignition is ontsteking (bougies) Fuel Flow is indicatie of er brandstof in de motor komt Light-Up is of het gas mengsel ontbrand EGT is Exhaust Gas Temperature Er zijn propeller motoren met zowel gas turbine als wel met cilinder motoren. Turbine motoren starten op perslucht en zuiger/cilinder motoren starten door middel van een start motor die vergelijkbaar is met de start motor van een auto.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100