Wat als je vliegtuig vlucht gecancelled wordt?

Komt er dan een extra vlucht, of hoe geraken al die passagiers op hun bestemming?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zoiets is nooit leuk, dat is waarschijnlijk net zo als te laat komen. Dan moet je als de wiedeweerga omboeken naar een vlucht die wel gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt dan je geld terug, of ontvangt een ander vliegticket, je mag zelf kiezen.
De regels uit de Europese verordening gelden alleen:
Als u vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij. Het maakt niet uit vanaf welk land u vliegt.
Als u vertrekt vanaf een vliegveld in de EU. Het maakt niet uit met welke luchtvaartmaatschappij u vliegt.
Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan mag u kiezen: of u vraagt uw geld terug, of u vraagt om een ander vliegticket.
Kiest u voor uw geld terug?
Dan moet de luchtvaartmaatschappij dit binnen zeven dagen aan u terug betalen. Annuleert de luchtvaartmaatschappij de vlucht op een vliegveld waar u een tussenstop op maakt? En kunt u daardoor niet meer verder vliegen? Dan hebt u recht op een gratis vlucht terug naar het vliegveld waar u vandaan kwam.
Kiest u voor een andere vlucht?
Dan moet de luchtvaartmaatschappij u verzorging aanbieden tot de nieuwe vlucht vertrekt. Verzorging houdt in: eten en drinken en eventueel een hotelovernachting. Ook hebt u recht op twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten. Biedt de luchtvaartmaatschappij u een hotelovernachting aan? Dan hebt u recht op vervoer van en naar het hotel.
Heb ik ook recht op een vergoeding?
De luchtvaartmaatschappij moet u vaak een vergoeding betalen als zij uw vlucht annuleert. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand die u vliegt. Krijgt u een andere vlucht aangeboden? Dan hangt het er ook vanaf hoe veel later u aankomt. Hieronder vertellen wij u hoe hoog de vergoeding is:
250 euro per passagier voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer. Komt u minder dan twee uur later aan op uw eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij deze vergoeding halveren.

Meer informatie in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien er een vlucht wordt gecancelled om wat voor reden dan ook zal de airline zoveel mogelijk passagiers op een andere vlucht(van dezelfde airline) zetten die nog dezelfde dag naar je bestemming gaat.Zo niet dan worden de passagiers omgeboekt om met bijvoorbeeld Transavia of KLM te gaan naar je bestemming .Dit wordt een passagier altijd per direct gemeld en je krijgt dan de keuze om de volgende dag met dezelfde airline naar je bestemming te gaan of je wordt omgeboekt of je krijgt je geld terug (geldt alleen voor passagiers vliegende met een EU airline).