In hoeverre kan een passagiersvliegtuig landen op de autopiloot?

Ik ging er altijd vanuit dat het helemaal nog niet toegepast werd en dat er hoogstens van auto-correctie of ge-automatiseerde landing gesproken zou kunnen worden. Onder landen op autopiloot zou ik dus verstaan dat een piloot weinig of niks meer doet en hoogstens ingrijpt als het systeem "faalt", net zoals dat bij vliegen op de autopiloot geldt.

Hier ontstond mijn vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/deur-cockpit-passagiers-gedeelte-toegang.238821#1024526

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ja dat kan.

Niet zomaar uit zich zelf natuurlijk, De piloot zal in zijn FMC (Flight management computer) meen aantal zaken moeten invoeren.

Deze fmc is eigenlijk de vliegcomputer waar men routes hoogtes snelheden etc etc in kwijt kan. maar ook gewicht, brandstof etc etc.

Zou je de opdracht krijgen om aan te vliegen op landingsbaan 18r (de polderbaan) zijn daar een aantal vaste routes voor via radio bakens. door de fmc te vertellen dat hij bijvoorbeeld star (aanvliegroute) x moet doen zal deze dat doen als het toestel op auto pilot staat.
De fmc berekent dan alles voor je. Wel krijg je normaal tussendoor opdrachten om hoger, lager te vliegen of langzamer of eerder af te buigen.
Dat kan men dan doen gewoon met de normale knoppen.

De fmc berekent dus dan alles voor je. Flaps etc etc
Technisch kan een vliegtuig dus autopliot landen op ILS banen Instrument landing system)

Iets wat meestal gebeurt. Wel zullen de piloten onderwijl normaal kleine beetjes aanpassen.

Maar praktisch is het antwoord dus na invoer in fmc volledig.

Op de afbeelding zie je naast de knie en de hand 2 schermen met groene tekst dat is de fmc.
In het midden boven aan zie je wat knoppen die bij de autopilot horen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vliegtuigen kunnen automatisch landen. Hiervoor moet wel aan een ellenlange lijst voorwaarden voldaan zijn. Het houdt veel meer in dan zomaar op een knopje "NU LANDEN" duwen. Hoe het dan wel in zijn werk gaat (beetje lang verhaal) dus lees even de link:

http://auto-en-vervoer.infoyo.nl/vliegen/12953-hoe-kan-een-vliegtuig-landen-bij-slechte-zichtbaarheid-of-dichte-mist.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiervoor moeten zo wel het vliegtuig, als het vliegveld aan bepaalde voorwaarden voldoen.