kan je je bagage ook inchecken maar zelf niet aan boord gaan?

ik vroeg het me net af na het zien van air crash investigation, er was een bom ontploft in het ruim van het vliegtuig, maar zou zo'n crimineel dan zelf ook in dat vliegtuig zitten of heeft die gewoon zn bagage ingecheckt en is zelf niet meegegaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Normaal gesproken is dat onmogelijk. Iedere koffer is gelinkt aan een passagier. Is die passagier niet aanwezig, dan gaat de koffer niet mee. Het is verplicht dit te checken.
Het is echter wel eens gebeurd dat deze procedure niet wordt gevolgd. Op dat moment is de vliegtuigmaatschappij aansprakelijk wegens nalatigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je kunt je bagage inchecken en dan zelf niet aan boord gaan, maar in dat geval zal je bagage ook uitgeladen worden.
Je hoort op Schiphol ook regelmatig mensen omgeroepen worden die zich zsm moeten melden bij de gate omdat ze de vlucht ophouden.
Steevast volgt dan de melding dat hun bagage uit het ruim gehaald wordt.
(Your luggage is being offloaded)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Waarbij ik me altijd afvraag hoe lang ze wachten voor ze dat "dreigement" ten uitvoer brengen. Het is namelijk nogal een operatie om precies die twee koffers te vinden. En stel dat ze net die twee koffers uit het vliegtuig halen, en de passagier meldt zich alsnog, buiten adem, bezweet, en vol excuses - wat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan de passagier inclusief zijn bagage een nieuwe vlucht boeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryo: precies hetzelfde wat ik me elke keer weer afgevraagd heb wanneer ik dat hoorde...
Toch is mijn nieuwsgierigheid niet zo groot dat ik het daadwerkelijk heb uitgeprobeerd.
Het kan dat je zelf niet incheckt. Maar zodra men weet dat jij niet ingestapt bent wordt jouw bagage weer uit het vliegtuig gezocht en teruggezet. Daar zal misschien wel eens iets in misgaan, maar als iemand iets dergelijks van plan is kan dat alleen ten uitvoer gebracht worden door wél zelf aan boord te gaan. Echter de huidige scanmogelijkheden en controle zullen het inchecken van bagage met dergelijke inhoud al voorkómen!