Waarom worden zwarte doos gegevens niet real time naar de grond verstuurd?

In plaats van ze op te slaan in de flight recorder, die je vervolgens moet gaan zoeken in geval er iets mis gaat, is het wellicht handiger om alle vluchtgegevens direct door te sturen naar de grond, zodat meteen met de analyse kan worden begonnen.
Of zodat ongelukken zelfs voorkomen kunnen worden door ingrijpen van de luchtleiding, wanneer ze dingen constateren die de bemanning is ontgaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaat zo'n systeem, het heet ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System)

(quote wikipedia)

Met ACARS kan een tekstbericht worden verstuurd dat in de cockpit van een vliegtuig of in een grondstation kan worden geprint. Zowel vanuit vliegtuigen als vanuit grondstations kunnen berichten worden verstuurd. Operationele informatie, zoals de technische toestand van het vliegtuig, positie, verwachte aankomsttijd enz., worden via ACARS verzonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten eerste: het is nogal veel. Dat moet allemaal maar worden verzonden en opgevangen. En daarbij mag niets misgaan.

Ten tweede: je wilt zoveel mogelijk gegevens hebben, en wel in het bijzonder de gegevens rondom het moment dat er iets mis ging. Soms is er niet één moment, maar gaat het om een serie gebeurtenissen. Dan is er al iets mis, maar het vliegtuig vliegt nog wel. Je wilt dan ook alle gegevens hebben die vanaf dat moment nog kunnen worden opgenomen.

Als je gegevens gaat verzenden, ben je afhankelijk van een extra systeem - een systeem dat misschien wordt getroffen door dezelfde problemen waar het vliegtuig mee te kampen heeft.

Een systeem *in* het vliegtuig is betrouwbaarder. De kans dat dat blijft werken, ook al zijn er elders in het vliegtuig grote problemen, is groter dan dat een complexer systeem blijft werken dat met de buitenwereld moet communiceren.

Denk ook aan bijvoorbeeld blikseminslag. De kans dat de zwarte doos *in* het toestel dat overleeft, is veel groter dan de kans dat een zender met antenne *buiten* het toestel dat overleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik had het niet beter kunnen zeggen. Overigens is het inderdaad nogal veel data die zo'n apparaat gemiddeld genomen op moet nemen, als je dat allemaal realtime moet versturen levert dat alleen al technische problemen op.