Bij verschillende vliegtuig types zie je soms nog BK of SCD of ... Maar wat betekent die afkorting? bv. B-737-8BK of B-747-412(F)(SCD)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

SCD betekent Side Cargo Door, omdat 747 vrachtvliegtuigen (met een F in de naam voor Freighter) normaal gesproken een opklapbare neus hebben om vracht te kunnen laden (daarom heeft een 747 ook een bult, het is ontwikkeld met de functie als vrachtvliegtuig in het achterhoofd). Bij omgebouwde passagiers-747s kan er een SCD worden gemaakt.

Hier nog een lijstje met andere codes:

B Bypass
C Convertible
D Domestic
F Freighter
M Mixed (Combi)

SF Special Freighter (Converted)
SR Short Range
SP Special Performance

BCF Boeing Converted Freighter
LCF Large Cargo Freighter
SCA Shuttle Carrier (Aircraft)
SUD Stretched Upper Deck
SCD Side Cargo Door

Boeing heeft overigens een codering van 7x7-SCC waarbij de x natuurlijk het vliegtuigtype aangeeft (van 0 tot 8 tegenwoordig, de 787 wordt dit jaar nog commercieel ingezet), de S is de serie, meestal is hoe hoger dat nummer, hoe nieuwer en/of groter de variant is. CC is de customer code, zie http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_customer_codes voor een lijst.

Toegevoegd na 4 minuten:
BK is de code voor de CIT Group, die vliegtuigen leaset aan andere maatschappijen (b.v. KLM). De normale code voor KLM is 06 , maar kan bij 737s ook K2 zijn (is eigenlijk de code van Transavia)
gvrox
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
En bij de 777 ook de LR = Longer Range
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze afkortingen en link !