kun je overleven in de bagageruimte van een vliegtuig?

Hoi,
Ik schrijf een verhaal en daarvoor wil ik weten of je kunt overleven in de bagageruimte van een vliegtuig gedurende de reis van New York naar Schiphol. Heeft iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (3)

Je moet er in ieder geval goed op gekleed zijn, want in het bagageruim kan het vriezen. Verder zou het moeten lukken.
10 jaar geleden
Vroeger kon dat niet omdat er toen te weinig zuurstof kwam en het was een te hoge druk ofz maar tegenwoordig kan dat volgensmij wel. De vliegtuigen zijn tegenwoordig veel mooier dan vroeger en stel iemand gaat er in dan hebben ze meteen een lijk in het vliegtuig. Daarom denk ik dat het nu kan en volgensmij heb ik het ook een keer gelezen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus tegenwoordig is er meer zuurstof en tegenwoordig is de druk dus lager?? Gelukkig kun je in een mooi vliegtuig dus wel overleven...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"ofzo...", "volgens mij...", "denk ik...": Kom met een goed antwoord v.v. bronvermelding of antwoord niet, punt. Van mij een min.
Ja, dat kan.

In de bagageruimte van een verkeersvliegtuig heerst namelijk overal dezelfde luchtdruk als in de passagierscabine erboven.

De temperatuur zal inderdaad meestal aan de frisse kant zijn op een lange vlucht.

Dan iets over de zuurstofvoorziening in verband met de hier wel zeer beperkte ventilatie.
Vrijwel alle ruimbagage wordt in de grote vliegtuigen in bagagecontainers vervoerd in de grote ruimen onder de passagierscabine. In zo’n container pas je er als mens normaal gesproken niet meer bij, en bovendien kun je er, nadat ze in het vliegtuig geladen zijn, eigenlijk niet meer bij komen, maar afhankelijk van de insteek (!) van het boek kun je daar natuurlijk nog van alles bij bedenken. Aangezien de meeste van die containers verder wel vol bagage zullen zitten, kan het resterende luchtvolume dan best te gering zijn voor een mens om nog voldoende zuurstof te krijgen. De containers zijn immers vrijwel volledig afgesloten bakken, en de lucht tussen de verschillende koffers zal al snel opgebruikt zijn en vervangen door uitademingslucht. De ruimen waar die containers in staan hebben zelf ook slechts een geringe mate van luchtverversing (maar wel een veel groter luchtvolume).

Sommige grote bagagestukken zoals surfplanken en verpakte fietsen en honden (in zgn. kennels, zeg maar speciale reiskooien) gaan normaal gesproken echter in een kleiner apart deel van het bagageruim, waar wat meer luchtverversing is en waar ook een zekere mate van verwarming mogelijk is, maar dat hangt van het vliegtuigtype en de precieze uitvoering af.

Sommige kleine vliegtuigen zoals (sommige) zakenjets hebben een deel van de bagageruimte buiten de zgn. drukcabine. Eventueel kan daar ook sprake zijn van erg lage temperatuur. Daarin zul je een vlucht op grote hoogte niet overleven doordat je zeer snel zuurstofgebrek zult krijgen, nog voor je door de eventuele onderkoeling zou kunnen overlijden.

Succes met het verhaal!
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste kan je je in een combi of vrachtkist verstoppen. Tussen de vracht heb je meestal voldoende ruimt om je te verstoppen.