Vliegt een vliegtuig sneller dan de groundspeed omdat de afstand hoe hoger hoe langer word?

De aarde is een bol dus als een vliegtuig op 10 km hoogte zou zitten zou die 10x zo veel afstand moeten afleggen? Zou dus eigenlijk in de lucht 10.000 kmph vliegen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Dit soort onbegrip veroorzaakt flatearthers. :D
TurfGraver
3 jaar geleden
Bij een grond snelheid van 1000 kmph zal de snelheid op 10 km hoogte iets van 1001,6 kmph moeten zijn. :/
gvrox
3 jaar geleden
Hoe kom je tot de conclusie dat die dan 10x zoveel afstand af moet leggen ? Wat nu als het vliegtuig op 32808 voet zit ?

Het beste antwoord

Nee. Althans niet met factor 10.

De straal van de aarde is 6371km en de omtrek daarom 2π maal 6371 km
Vlieg je op 10 km hoogte dan vlieg je een rondje van 2π maal 6371 plus 10.
Op 10 km hoogte is de omtrek dus slechts 2π maal 10km = 62,8km groter.

De factor is dus 6381/6371 ≈ 1,0016

Oftewel: een groundspeed van 1000 km/u wordt 1001,6 km/u, zoals Turfgraver terecht opmerkt.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klinkt logisch, want de aarde heeft natuurlijk een grotere diameter dan dat een vliegtuig aan kilometers de lucht in gaat. Ten minste als ik het goed heb begrepen nu...
tinus1969
3 jaar geleden
De belangrijkste oorzaak van verschillen tussen grond- en luchtsnelheid is wind.