waarom vliegt er een straaljager langs de kust?

eergister was ik in zandvoort, en toen vloog er een straaljager vrij laag boven de zee dicht langs het strand. het is was toen ook heel druk aan het strand. waarom vliegen ze daar en waarom zo laag, begrijpt iemand dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wassie aan 't oefenen voor Libië.....

Antwoorden (6)

Kan verschillende redenen hebben. De luchtmacht communiceert hier meestal niet over.

Wat echter voor de hand ligt is dat de straaljager is ingezet, om te controleren of er ergens een duinbrand woedt. Het is immers al enige tijd droog geweest en eerder dit jaar waren er de nodige branden in de duingebieden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, ja dat zou een mogelijkheid zijn. helicopters zijn te langzaam om de kust te inspectteren op duinbranden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een straaljager heeft hittegevoelige apparatuur wat zelfs (vermiste) mensen kan opsporen in een groot gebied. Dit gaat inderdaad razendsnel. (Mits dat de reden was natuurlijk)
Oefeningen of ze patrouille gewoon rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controle over dijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Zozotoemaar;

Het is jachtvliegers van de KLu. niet zomaar toegestaan om laag valk langs bewoond gebied te vliegen dus er zijn twee dingen mogelijk: ofwel is er voor een specifieke opdracht toestemming voor gegeven of de vlieger in kwestie had die regels even vergeten en vloog mooi laag over om zich door een bekende op de foto te laten zetten. Dat mag natuurlijk niet, maar gebeurt soms wel. Ik heb dergelijke foto's wel eens gezien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen ze heel vaak. meestal op weg naar vlieland.
Kwestie van oefenen. Boven ebwoonde wijken gaat het wat lastig met de herrie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het een nederlandse F16 is kan het de volgende dingen aan het doen zijn geweest.

1 patrouille op verdachte dingen zoals drugssmokkel
2 oefenen met laag vliegen of met andere dingen als foto`s maken of dogfight

als het een buitenlands vliegtuig was dan had het daar niet mogen zijn tenzij er toestemming voor was gegeven