Zodra vogels veilig zijn geland 'wapperen' ze vaak even met hun staartveren. Waarom doen ze dat.....?

Vliegtuigen hebben die 'techniek' (nog) niet......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vogels doen twee dingen met hun staart na de landing.

Het eerste doen ze echt voornamelijk met de staart. De hele staart beweegt dan naar voren, en daarna terug naar achteren. Deze beweging is relatief (!) traag.

Hiermee vangen ze de plotselinge snelheidsafname op waarmee een landing meestal gepaard gaat. Zo ontlasten ze hun pootjes en bewaren ze hun evenwicht.

Je ziet een vergelijkbare beweging wel eens bij een atleet die met een mooie sprong van de brug springt, of uit de ringen springt, en na de landing mooi rechtop wil blijven staan. Die maakt dan met zijn armen een gelijksoortige beweging om niet om te vallen.

Je ziet vogels soms eenzelfde soort staartbeweging maken als direct na de landing wanneer ze op een tak zitten die heen en weer wiegt in de wind. De staart wiegt dan tegengesteld.

Het tweede doen ze met staart en vleugels. Dit is een serie korte, snelle bewegingen, een soort verenschudden.

Met dat "verenschudden" zorgen ze ervoor dat hun veren, die immers ineengevouwen moeten worden, netjes over elkaar komen te liggen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om hun vleugels goed te vouwen om te gaan lopen. Een vliegtuig hoeft dan niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad nog nooit een vliegtuig met veren gezien. :P +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En anders zou je eens van die paddo's af moeten blijven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahaha! :P
Dat is de laatste beweging van het 'landen' en is bedoeld om de balans te vinden of te houden.