Zijn de condensstrepen in de lucht alleen afkomstig van straaljagers of ook van gewone vliegtuigen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voornamelijk van gewone passagiersvliegtuigen. Deze vormen ook de meerderheid van het vliegverkeer.

Alle vliegtuigen, zowel militaire gevechtsvliegtuigen als burgerlijke passagiers- en vrachtvliegtuigen, maken condensstrepen. Althans, indien de omstandigheden hoog in de lucht daar aanleiding toe geven. De vochtigheidsgraad moet binnen bepaalde grenzen liggen, anders komen er geen condensstrepen. Op veel dagen zie je er helemaal geen. Trouwens: het is eigenlijk nooit zo dat álle vliegtuigen sporen trekken, want als er op een dag bijvoorbeeld condenssporen zichtbaar worden tussen 8 en 9 kilometer hoogte, dan zijn er nog zat vliegtuigen die hoger vliegen en die zie je dan dus niet. Verkeersvliegtuigen zitten vaak op hoogten pakweg tussen de 9 en 12 kilometer hoogte omdat hun brandstofverbruik dan het gunstigste is. Maar de ideale hoogte hangt op elk moment af van het gewicht van het vliegtuig op dat moment (door brandstofverbruik wordt een vliegend vliegtuig voortdurend lichter), en ook van de luchtverkeersdrukte op de ideale hoogte. Vooral op lange afstanden begint de kruisvlucht vaak vrij laag, en gaat men om de zoveel tijd een niveau hoger vliegen zodra het vliegtuig voldoende lichter geworden is om op die grotere hoogte economisch te kunnen vliegen. Ook propellervliegtuigen (mits ze hoog genoeg vliegen) trekken condensstrepen. Ook als hun propellers niet door gasturbines aangedreven worden (turboprop principe), maar door zuigermotoren. In de Tweede Wereldoorlog hadden bommenwerpers op weg naar Duitsland daar dus soms ook veel last van, want je wil dan niet door je eigen condensstreep verraden worden! En dat waren in die tijd nagenoeg allemaal propellervliegtuigen aangedreven door zuigermotoren. Vandaag de dag zijn verreweg de meeste condensstrepen afkomstig van de burgerluchtvaart. Militair verkeer is vér in de minderheid, zeker buiten kantooruren (maar er staan altijd wel een paar jagers gereed). Bovendien vliegen militaire vliegtuigen tijdens oefenvluchten vaak helemaal niet zo hoog omdat het echte onderlinge luchtgevecht vaker wat lager plaatsvindt, en de oefeningen daarvoor dus ook. Aanvallen op gronddoelen en ondersteuning van grondtroepen gebeurt nóg weer lager. Ik zal nog even een paar foto's zoeken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100