moderne passagiersvliegtuig navigeert op een aantal manieren

Met zo genoemde "beacons" zo als een VHF omnidirectional range station (VOR). Elke beacon zendt zijn eigen radio signaal uit, die ontvangt het vliegtuig en zo kan hij navigeren. Net zo als bij vuurtorens .

Met GPS net als in de auto een soort tomtom.

ILS (instrument landings system) een zender bij een landingsbaan deze zendt signaal van verschillende frequenties uit in verschillende richtingen, het vliegtuig ontvangt dit en afhankelijk van de frequentie kan hij zijn positie ten opzichte van de baan bepalen (zie afbeelding).

Met ATC (Air Traffic Control) de luchtverkeersleiders helpen vliegtuigen ook met navigeren.

Vroeger navigeerde men op andere manieren

D.m.v de sterren en de positie ervan kun je de positie van het vliegtuig bepalen. (kon alleen opeen heldere nacht)

Met een acceleratie meter, door de G-krachten en de koers te meten vanaf de startpositie kun je de huidige positie bepalen. (was onnauwkeurig)

Vroeger navigeerde men ook met gewone land kaarten. Aan de hand van wegen, spoorlijnen, rivieren, plaatsen, meren enz. kun je met een gewone kaart navigeren. (kon alleen boven land op lage hoogte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op meerdere manieren.

Alle routes die men vliegt gaan over radio bakens.
Deze bakens hebben een frequentie. Wat men doet is in de flight computer deze bakens zetten en zo kan men dus van baken naar baken vliegen.

Andere meters laten zien WAAR de radiogolf vandaan komt. Men kan dan door het wijzertje te volgen naar dat baken vliegen.
OF wat ingewikkelder als men 2 baken neemt en een kruispeiling doet de positie bepalen.

Verder zijn er zaken als GPS voorhanden.

De ILS is weer een navigatie systeem wat een vliegtuig naar de landingsbaan loodst. Door de radioontvangst te volgen komt men precies slecht voor de baan maar ook in een dalingslijn precies naar touchdown.

Al deze peilers en radiobakens - NDB, VOR, DME, TACAN
NBD = bijv Non directional beacon,