Ja een vliegtuig heeft ruitenwissers

Toegevoegd na 43 seconden:
Maar alleen in de cockpit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens een landing/opstijgen misschien wel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan hebben we het dus over een lekke cockpit.
Ik heb even voor je gegoogled op "airplane windshield wipers". Deze vraag wordt uitgebreid beantwoord op de volgende pagina:
http://www.usatoday.com/travel/columnist/getline/2006-03-20-ask-the-captain_x.htm

Hij is wel in het Engels, en het is te veel om hier allemaal te copypasten, maar hier een klein stukje:

=-=-=-=-= SNIPPET =-=-=-=-=
Answer: Thanks very much and it has been my goal all along to help passengers fly more knowledgably and, as a result, more comfortably.

To answer your question, planes have windshield wipers. They have multiple settings for different speeds just like the ones in your car. Unlike the ones in your car, the two wipers operate independently, giving each pilot control over his or her windshield. There are also window defoggers in the cockpit.
=-=-=-=-= /SNIPPET =-=-=-=-=

In het artikel staat ook een link naar een foto van een of ander vliegtuigdashboard... Kijk helemaal links onderaan en er zit een witte knop met "WIPER".
http://www.airliners.net/open.file/0642772/L
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker.
Alleen zal die op kruissnelheid niet gebruikt worden.
Dat werkt niet

Meer tijdens landing en start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afbeelding zegt méér dan 'ja natuurlijk'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vliegtuigen hebben ruitenwissers.

De grotere vliegtuigen (waarmee je op reis gaat, voor vracht en de zakenjets) hebben ze. Die worden vooral gebruikt tijdens de start en landing.

Kleinere (sport) vliegtuigen hebben ze niet. Dat is ook niet nodig, als het slecht weer is dan mogen ze toch niet vliegen i.v.m. ijsafzetting op de vleugels, zware wind (stoten) en onweer.

Ook de staaljager hebben ze niet net als gevechtshelikopters (zoals een apache) en vliegtuigen met stealth (die onzichtbaar zijn voor de radar) omdat de stealth dan niet meer werkt.

Civiele helikopters en militaire helikopters hebben ze meestal wel. omdat ze altijd goed zicht moeten hebben.

"oldtimers" hebben soms wel en soms geen ruitenwissers.